Hver måned deler Statens arbeidsgiverstøtte aktuelle spørsmål som virksomhetene er opptatt av. Denne måneden dreier det seg om hva som er reglene rundt reise til og fra hjemmekontor.
Arbeidshverdagen har for mange av oss blitt mer fleksibel med digitale løsninger. Nye måter å jobbe på, gjør at mange arbeidsgivere stiller spørsmål om regelverket rundt reisetid og hjemmekontor.
Spørsmål: Vi har ansatte som jobber deler av dagen hjemmefra for så å reise til kontoret (eller motsatt). Er dette reisetid eller arbeidstid?
Svar: Reise fra hjemmet, også når dette benyttes som hjemmekontor, og til arbeidsgivers lokale (fast arbeidssted angitt i arbeidsavtale) skal ikke ses som reisetid etter hovedtariffavtalens § 8. Vi kan heller ikke se at dette er ordinær arbeidstid. Unntaket er de tilfeller dere som arbeidsgiver har inngått individuell avtale med arbeidstaker om at det kan arbeides på tog og liknende.