Har virksomheten din en konkret sak eller en problemstilling dere trenger hjelp til? Gjennom Statens arbeidsgiverstøtte kan du kontakte fagpersoner på ulike felt innen arbeidsgiverfeltet. Statens arbeidsgiverstøtte er en lukket tjeneste for HR og ledere innenfor det statlige tariffområdet.
Telefonvakt lokale lønnsforhandlinger
Fra mandag 27. januar til og med fredag 14. februar vil vi bistå dere som trenger avklaringer, råd og støtte i de lokale lønnsforhandlingene også per telefon. Henvendelser blir besvart mellom kl 08:00 -15:45.
Nummeret er 48 95 62 89.
Vi gir råd og veiledning om relevante problemstillinger dere måtte ha knyttet til gjennomføringen av de lokale lønnsforhandlingene og relevant lov- og avtaleverk.
Hvordan kontakter du arbeidsgiverstøtte?
Statens arbeidsgiverstøtte kan gi deg svar og råd om relevant arbeidsrettslig regel- og avtaleverk for statlige virksomheter. Dette gjelder også hvordan avtalene (hovedtariffavtalene, hovedavtalen og sentrale særavtaler) skal forstås, fortolkes og praktiseres.
For å kontakte oss må du lage en bruker og logge deg inn. Deretter kan du sende inn din henvendelse skriftlig, hvor du i tillegg kan krysse av for om du ønsker at Statens arbeidsgiverstøtte skal kontakte deg på telefon. Vi ber om at du ikke deler sensitive personopplysninger i din henvendelse.
Hva kan du forvente?
Vi i Statens arbeidsgiverstøtte utgjør, sammen med Arbeidsgiverpolitisk avdeling i Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD), statens sentrale arbeidsgiverfunksjon. Arbeidsgiverstøttes oppgave er å gi svar og råd om relevant arbeidsrettslig regel- og avtaleverk for statlige virksomheter. Dette gjelder også hvordan avtalene (hovedtariffavtalene, hovedavtalen og sentrale særavtaler) skal forstås, fortolkes og praktiseres.
DFD støtter Arbeidsgiverstøtte i deres arbeid, og DFØs råd og svar er i samsvar med DFDs forståelse. Dersom virksomheter har problemstillinger som fordrer videre avklaring, vil vi bringe saken videre til DFD.

Støtte i omstillingsprosesser
Statens arbeidsgiverstøtte kan bistå virksomheter i konkrete omstillingsprosesser. Eksempler på bistand kan være alt fra å delta i planleggingen av en omstillingsprosess til å kvalitetssikre enkeltelementer i omstillingsarbeidet. Vi kan også delta som en diskusjonspartner underveis i omstillingen.
Form og innhold på bistanden kan vi diskutere hvis virksomheten din sender oss en forespørsel om dette. Henvendelsen sender dere som vanlig gjennom kontaktpunktet øverst på denne siden.
Ønsker du å utveksle erfaringer rundt hvordan andre kolleger i andre virksomheter løser sine oppgaver, anbefaler vi deg å sjekke ut Erfaringsrommet.