Bruk av kunstig intelligens i HR

På denne siden får du en oversikt over ulike typer kunstig intelligens, hvordan teknologien kan brukes og allerede er i bruk innenfor HR-feltet. Du får også tips til hvordan du kan teste ut teknologien i egen enhet og arbeidshverdag.

Som HR-medarbeider, er det viktig at du følger med på utviklingen innen kunstig intelligens (KI) og at du bruker teknologien på en trygg måte.

Mange vi har snakket med sier at de savner retningslinjer for hvordan de kan teste ut og bruke KI. Vi starter derfor der, før vi går over i ulike typer for kunstig intelligens og sist, men ikke minst, praktiske råd til deg som vil komme i gang og deg som vil gå litt videre.

Få tips om hvordan andre har laget regler rundt bruk av KI

Trenger du å se hva andre gjør, kan du for eksempel søke i nettstedet Kudos og se hvordan andre virksomheters retningslinjer ser ut. Kunnskapsdokumenter i offentlig sektor (Kudos) er en dokumentsamling og søkeløsning for offentlige kunnskaps- og styringsdokumenter.

Kudos - Kunnskapsdokumenter i offentlig sektor

Trygge retningslinjer for utprøving av KI

For å utforske KI, er det viktig å ha gode retningslinjer i virksomheten. Har din HR-enhet ansvar for dette, kan du snakke med egen IT-avdeling om å lage noen midlertidige regler for internt bruk av KI.

AI Act fra EU og betydningen for HR-tjenester

EU har nylig vedtatt AI Act, som er en forordning som skal regulere utviklingen og bruken av kunstig intelligens i Europa. Den er et viktig skritt i retning av en mer ansvarlig og etisk håndtering av KI-teknologi.

AI-forordningen vil spille inn på hvordan dere bruker KI i virksomheten. Dette er spesielt relevant når det kommer til bruk av KI i sammenhenger som berører personvern og potensiell diskriminering, som mange HR-tjenester kan falle inn under.

For å lese mer om AI Act og holde deg som statlig arbeidsgiver oppdatert på bruken av kunstig intelligens, kan du lese med på Digitaliseringsdirektoratets (Digidir) sine sider.

Under får du presentert tre ulike hovedkategorier innenfor KI. Har du orden på disse tre, vil du bedre forstå KI i et større bilde enn ChatGPT og se potensiale i teknologien.  Det er du selv som må være initiativtaker, og sammen med din IT-avdeling finne de beste løsningene hos dere.

Ulike kategorier kunstig intelligens i HR

Kunstig intelligens er mer enn ChatGPT. Vi bruker teknologien både i det daglige og på arbeidsplassen, uten at vi nødvendigvis tenker over at dette er KI.

Under ser du tre typiske hovedkategorier og eksempler for teknologien.

Prediksjon

KI-systemer som kan forutsi fremtidige hendelser eller trender basert på data, kalles prediksjon.

For eksempel: Analyse av medarbeiderundersøkelser med bruk av prediktiv analyse. KI kan være integrert i analyseverktøyet som brukes for å behandle svarene fra medarbeiderundersøkelser. Disse verktøyene kan identifisere mønstre i dataene og forutsi fremtidige trender, som jobbengasjement og sykefravær. 

Kategorisering

KI-systemer som kan sortere og klassifisere informasjon, faller inn under kategorisering.

For eksempel: Automatisk spamfiltrering av epostene dine. KI-algoritmer lærer av tidligere data hvilke e-poster som er spam og hvilke som ikke er det og bruker denne kunnskapen til å kategorisere og sortere nye e-poster.

Generativ kunstig intelligens

Generativ KI-systemer tar teknologien et hakk videre fra «vanlig» KI, som prediksjon og kategorisering, og kan basert på eksisterende innhold og eksempler, skape nytt innhold, som tekst, bilde og lyd.

For eksempel: Hvis du trenger inspirasjon og et raskt utkast til en stillingsannonse, kan en språkmodell som ChatGPT eller Co-pilot gi deg et utkast basert på din bestilling (prompt).

Enkel bruk av KI i HR-oppgaver

Oppmerksomheten og tilgjengeligheten av generativ kunstig intelligens (GKI) har gjort at flere har fått øynene opp for mulighetene i teknologien og testet ut ulike språkmodeller.

Les mer om hvordan en språkmodell fungerer og tips til hvordan du kan bruke denne.

Både generativ kunstig intelligens og annen kunstig intelligens kan effektivisere og være et verktøy for flere HR-oppgaver. På sikt kan du få frigitt tid som du kan bruke på de mer strategiske delene ved oppgaven.

Eksempel på HR-områder der generativ KI kan gjøre deg mer effektiv

Rekruttering

  • inspirasjon til utforming av stillingsannonser  
  • raskt lage utkast tilpassede intervjuguider for konkrete stillingsannonser  
  • få ideer og utkast til rekrutteringskampanjer  

Kompetanseutvikling  

  • ideer til innhold og utforming av e-læringskurs eller andre læringsressurser
  • utvikle opplæringstiltak basert på førende dokumenter

HR-analyser  

  • forenkle HR-dataanalyse ved å analysere rapporter, forutsi trender, fremheve innsikter, analysere tekstdata og lage enkle og brukervennlige resultater.  
  • lage fiktive data som likner din virksomhets HR-data. Fiktive data er en fin måte å trygt øve på å bruke KI i HR-analyser.   

Fra enkle til mer avanserte bruksområder for KI i HR

Før du eller din HR-enhet kan stupe ut i KI-bølgen, kan det være nyttig å bli kjent, være moden for og forstå de ulike bruksområdene ved teknologien.

Under får du en oversikt fra enkle til mer avanserte bruksområder for både generativ kunstig intelligens og- kunstig intelligens, som skal gjør det lettere for deg å forstå bruksområder og nivå KI kan brukes på.  

Bilde som viser en oversikt over bruksområder til KI
Illustrasjon: DFØ
En oversikt over trinnene fra enkle til mer avanserte bruksområder for KI i HR. Figuren skal leses nederst og opp. Trinnene i figuren forklares nærmere i teksten nedenfor.

Trinn 1: Utforsking og utprøving av generativ KI

Kommersielle språkmodeller er tilgjengelig og brukervennlige, kan svare ut på mange og ulike bruksområder, og være en introduksjon inn for å forstå mulighetene i KI.

  • Din personlige assistent: Du kan effektivisere arbeidsoppgavene dine.
    Eksempel: Du bruker KI til å lage utkast til en møteagenda, lage forslag til svar på en e-post eller korrekturlesing.
  • Spørsmål og svar: Du bruker språkmodellen som en enkel sparringspartner som gir deg svar eller tips på det du lurer på.
    Eksempel: Du ber språkmodellen om å ha en rolle som «ekspert på onboarding» og spør den dermed om spørsmål du måtte ha om onboardingsprosessen.
  • Forståelse og læring: Du bruker KI til å forstå komplekse saker eller temaer du synes er vanskelige.
    Eksempel: Du kan ha en samtale med språkmodellen og stille oppfølgingsspørsmål som gjør at informasjon kan brytes ned for deg, og du kan få forklart problemstillinger på ulike måter.

Trinn 2: Bruke KI på egne data

Flere virksomheter har sikret seg språkmodell, som er koblet opp til virksomhetens egne data for trygg håndtering av data og personvern. I staten har flere for eksempel begynt å bruke Copilot fra Microsoft.

  • Dokumenthåndtering: Du bruker KI for å effektivisere prosessen med å sortere og oppsummere store mengder dokumenter.
    Eksempel: Du får raskt oppsummert hovedpoeng, funn eller perspektiver ved å spørre språkmodellen.
  • Dataanalyse: Du bruker KI for å analysere og trekke innsikter fra virksomhetens egne data og interne dokumenter.
    Eksempel: Her kan du for eksempel bruke Copilot til å analysere henvendelser HR har samlet fra medarbeidere, å få teknologien til å se på hvilke spørsmål og tema som går igjen.

Trinn 3: KI integrert i systemer

Eksisterende systemer i virksomheten utvikles med KI-funksjonalitet.

  • Henvendelser: KI håndterer henvendelser, for eksempel gjennom språkmodeller eller chatbots. 
    Eksempel: Personalhåndbok og intranett hvor ansatte selv kan «snakke med» personalhåndboken og få svar på enkle spørsmål gjennom språkmodellen.
  • Automatisering av arbeidsflyter: KI er integrert i vanlige arbeidsverktøy og automatiserer rutineoppgaver.
  • Eksempel: Sjekkliste for onboarding. KI kan lage en tilpasset sjekkliste for oppgaver knyttet til når en nyansatt begynner.
  • Beslutningsstøtte: KI bidrar med analytisk innsikt direkte i beslutningsprosesser, for eksempel gjennom analyser i HRM-system.
    Eksempel: Turnover-analyse: trender opp mot tid på året, lønnsoppgjør, organisasjonsendringer.

Trinn 4: Utvikle egen KI

Virksomheten/enheten lager egne KI-modeller for å skreddersy løsningen til et unikt behov.

  • Spesialtilpassede løsninger: Du utvikler egne KI-modeller som er skreddersydd for å løse unike utfordringer som det ikke finnes kommersielle løsninger for.
    Eksempel: Egen intern språkmodell som støtter et spesifikt lov- og regelverk eller området.
  • Strategisk forretningsutvikling: KI-systemer brukes til å forme strategiske beslutninger, og ressursplanlegging.
    Eksempel: Utvikle KI som integreres på tvers av virksomhetens systemer for å analysere fremtidig prosjektporteføljer opp mot virksomhetens kapasitet og kompetanse.

Samtalemaler til bruk med KI-assistenter

I lenken under kan du laste ned en kort innføring i hva prompter, prompting og promptbygging er. Du får også vite hvordan du kan bruke innholdet i disse begrepene for å få bedre nytte av en KI-assistent. Presentasjonen inneholder maler du kan bruke for å komme i gang med KI innenfor rekruttering, kompetanseutvikling og lederutvikling.

Promptemaler - generell informasjon om prompting
pptx 2.18 MB

Lag uttesting av KI i HR som en felles aktivitet

Hvis din HR-enhet er på utforskningsstadiet for hvordan bruke KI, kan det være nyttig å teste ut teknologien sammen som en felles aktivitet.

Hva med å lage en «utforsk KI-time/lunsj» for dere i HR? Dette er et enkelt initiativ der du kan invitere dine kollegaer og se på bruken av språkmodeller. Denne aktiviteten er også inkluderende for alle, uansett kjennskap til KI, og kan bidra til å bygge en felles forståelse og kan redusere eventuelle barrierer for teknologien.

Her er noen steg du kan følge for å arrangere KI-lunsj:

  1. Inviter din enhet til et møte/lunsj. Be dem lse gjennom artikkelen Seks tips til å få bedre svar fra ChatGPT på forhånd. Denne artikkelen gir en god introduksjon til hvordan teknologien fungerer og hvordan dere stiller de gode spørsmålene.
  2. Under lunsjen deler du skjermen din på storskjerm og åpner opp en språkmodell som IT har sagt at dere kan bruke i virksomheten. Dette kan for eksempel være ChatGPT, Perplexity, Copilot eller en annen modell din IT-avdeling anbefaler.
  3. Sammen utforsker dere språkmodellens muligheter og begrensninger. Dere kan for eksempel be den om å løse enkle oppgaver, svare på spørsmål eller for eksempel lage en spesifikk stillingsannonse. Diskuter underveis hvilke svar dere synes er gode. Husk å stille språkmodellen oppfølgingsspørsmål og be den for eksempel om å være mer eller mindre kreativ i formuleringene.
  4. Ikke vær redd for å «leke» dere med teknologien og bruk denne lunsjen til å bli tryggere sammen.
  5. Helt til slutt bør dere ta en runde på hva dere fikk ut av seansen. Oppmuntre dem som var med til å utforske modellen til å dele erfaringer. Kanskje dere må ha en ny KI-time/lunsj etter hvert når alle har prøvd litt mer selv?

Tips: Når dere har evaluert om dette var et nyttig initiativ hos dere i HR, kan dere enkelt rulle dette ut som en aktivitet som ledere i virksomheten kan gjøre med sine medarbeidere. En slik lunsj kan også være en fin arena til å hente brukerinnsikt knyttet til hva ansatte er usikre på når det kommer til bruk av KI.

Ikke testet språkmodeller før og trenger du en enkel forklaring?

Se hvordan gå frem for å bruke en språkmodell som ChatGPT

Du kan teste ut verktøyet ved å opprette en gratis bruker på https://chat.openai.com/. Der kan du for eksempel spørre om «Tips til hvordan skrive en god stillingsannonse» eller spørre om forslag til innhold og utforming til ditt neste kompetansetiltak. For de fleste er ChatGPT en fin sparringspartner som kan hjelpe deg med å komme i gang raskere med oppgavene. Som regel må du selv tilpasse innholdet til ditt behov og virksomheten du jobber i.

Vær oppmerksom på at AI-modeller er begrenset av den informasjonen de har blitt trent på, så du må alltid kvalitetssjekke. Det du skriver inn i ChatGPT deler du med utvikleren av verktøyet OpenAI. Sensitive data må derfor ikke legges inn. 

Under ser du en enkel video som viser hvordan ChatGPT kan brukes og hvordan du kan stille spørsmål.

I filmen spør vi ChatGPT om forslag til intervjuguide i forbindelse med rekruttering, men her kan du også spørre om for eksempel:  

  • Tips til jobbanalyse
  • Forslag til stillingsannonse 
  • Case til intervjuet  
  1. Start med å åpne nettleseren: Gå til OpenAI-plattformen https://chat.openai.com/.  
  1. Opprett en konto: Følg registreringsprosessen.  
  1. Start samtalen: Du kan skrive spørsmål eller setninger direkte i tekstboksen og trykke på «Enter» for å sende meldingen din. ChatGPT vil deretter gi deg et svar. 
  1. Fortsett samtalen og spør mer: Du kan stille oppfølgingsspørsmål, be om bedre forklaringer, spørre om fordeler og ulemper, og fortsette samtalen slik du ville gjort med et annet menneske.  
  1. Vær oppmerksom og konkret: ChatGPT er en imponerende AI-modell, men den kan fortsatt gjøre feil eller misforstå spørsmål. For å få best mulig svar, prøv å være konkret, forklar kontekst og formuler klart. 

Lykke til med promptingen! 

Ta steget videre med KI?

Ønsker du å ta steget videre fra utprøving til å bruke teknologien inn i arbeidsoppgaver, ser du et eksempler på hvordan du kan bruke KI som en sparringspartner når skal lage et opplegg for lederutvikling.

Se hvordan du kan bruke kunstig intelligens i utvikling av opplegg til lederutvikling.



Oppdatert: 19. juni 2024

Kontakt

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.