Her får du en oversikt over hvilke regler som gjelder for bruk av hjemmekontor i staten.
Fra 1. juli 2022 ble det endringer i «hjemmekontorforskriften» eller forskrift om arbeid som utføres i arbeidstakers hjem, som den heter.
Gjelder hjemmearbeid i eget hjem
Forskriften vil:
- gjelde arbeid på hjemmekontor som ikke er «kortvarig eller sporadisk». Tidligere gjaldt unntaket for «kortvarig eller tilfeldig arbeid».
- begrense seg til arbeid i arbeidstakers «eget hjem» og ikke andre typer fjernarbeid, som arbeid fra hytta, på toget på vei til jobb eller på tjenestereise mv.
- inneholde et unntak fra kravet til skriftlig avtale der hjemmearbeid skyldes pålegg eller anbefaling fra myndighetene. Arbeidsgiver kan i slike tilfeller i stedet gi informasjon etter drøftinger med tillitsvalgte.
Krav til psykososialt arbeidsmiljø på hjemmekontor
Forskriften gjør også følgende:
- Tydeliggjør at krav til det psykososiale arbeidsmiljøet også gjelder når arbeidstakeren jobber hjemmefra.
- Sier at det fortsatt vil være opp til arbeidsgiver å avgjøre hvilket utstyr som hører til arbeidsplassen og som er nødvendig for at arbeidstakerne kan utføre sitt arbeid. Dette gjøres ofte i dialog med arbeidstakerne.
- Gir Arbeidstilsynet myndighet til å føre tilsyn med forskriften. Dette innebærer ikke at Arbeidstilsynet skal føre tilsyn i arbeidstakers hjem, men at tilsyn gjennomføres på annen måte.
Like regler for arbeidstid ved hjemmekontor og på arbeidsplassen
- De samme reglene for arbeidstid skal gjelde ved hjemmekontor som ved arbeid på arbeidsplassen.
De særlige arbeidstidsreglene som tidligere gjaldt er nå opphevet.
Mal for hjemmekontor
Det finnes ingen egen mal for denne type hjemmearbeid, men denne malen kan benyttes:
Nyttige lenker om hjemmekontor
Arbeidstilsynet har en stor og god siden om hjemmekontor: