Finanstilsynets reise mot et digitalt effektivt tilsyn

Gjennom et 5-årig digitaliseringsprosjekt skal Finanstilsynet effektivisere sine tilsynsoppgaver. En viktig faktor for å få med de ansatte på reisen, har vært å opprette et kompetansesenter for automatisering og kunstig intelligens.

Finanstilsynets hovedmål

Finanstilsynet har som hovedmål å bidra til finansiell stabilitet og velfungerende markeder.  

Tilsynet har et bredt tilsynsansvar med detaljert regelverk nasjonalt og felleseuropeisk, med omfattende innrapporteringer som behandles av Finanstilsynets økonomer og jurister.   

Med mandat fra Finansdepartementet har Finanstilsynet satt i gang et digitaliseringsprosjekt som skal pågå fra 2022 – 2026. De har fem strategiske ambisjoner som legger føringer for det løpende arbeidet og den langsiktige styringen av digitaliseringen. 

Finanstilsynet har en rekke tilsynsoppgaver. De neste tre årene skal tilsynet effektivisere dette arbeidet ved

  • å lage et datadrevet og risikobasert tilsyn
  • å bruke data til forenkling og digitalisering

Finanstilsynet har i løpet av kort tid skapt en oppslutning i hele organisasjonen om automatiseringsarbeidet.

Ved å involvere og lytte til medarbeiderne har de fått mange gode forslag til oppgaver og prosesser som har blitt automatisert.

Kompetansesenter for digitalisering for og med ansatte

— Finanstilsynet skal gjennom sitt digitaliseringsprosjekt effektivisere løsningene for rapportering og samhandling for foretak som er under tilsyn, forteller seksjonsleder for digitalisering og innovasjon, Kristin Tornling.

— For å få til dette skal vi endre og skifte ut noen av våre store it-systemer. Men viktigst er at vi skal løfte den digitale kompetansen blant de ansatte for å klare den digitale transformasjonen som skal skje i Finanstilsynet, sier hun.

For å få medarbeiderne med på reisen, har Finanstilsynet etablert et kompetansesenter (center of excellence) for Robotic process automation (RPA) og kunstig intelligens.

Jon Reidar Testad, seniorrådgiver med ansvar for digitalisering og innovasjon, forteller hvordan Finanstilsynet har jobbet med kompetansesenteret for RPA.

— Metoden vi har valgt, ligger langt fra å påtvinge tiltak. Den har skapt en forståelse og entusiasme for teknologien, som igjen var noe av nøkkelen til prosjektets suksess, sier Jon Reidar Testad.

Bilde som viser fem strategiområder for digitalisering i Finanstilsynet
Foto: Finanstilsynet
Finanstilsynet har fem strategiske mål med digitaliseringsprosessen: få et datadrevet tilsyn, gi foretak effektive løsninger for rapportering og samhandling og forvalte data slik at de bidrar til å forenkle og digitalisere. I tillegg skal Finanstilsynet ha fleksible IT-systemer og gi de ansatte et digitalt kompetanseløft.

Slik tok Finanstilsynet medarbeiderne med på laget

Kompetansesenteret ble etablert med utpekte koordinatorer fra hver avdeling og noen internutviklere.

Selve ansvaret for å identifisere prosessene som egnet seg for automatisering og KI ble lagt til avdelingene. Dette skapte en følelse av eierskap til de teknologiske endringene.

Avdelingskoordinatorenes jobb var å bringe kunnskap om avdelingens formål og arbeidsprosesser inn i kompetansesenteret. De identifiserte områder der bruk av teknologi og automatisering kunne øke effektiviteten. De koordinerte også selve automatiseringsprosessene.

Slik gjorde Finanstilsynet digitaliseringen konkret

For å gjøre arbeidet mer konkret og engasjerende for de ansatte, utlyste Finanstilsynet blant annet en navnekonkurranse for sin nye tilsynsrobot. Den nye digitale medarbeideren ble hetende «Finn-Robert», og er et symbol på den pågående digitaliseringen og automatiseringen.

Tilsynet introduserte også ulike Finn-Robert-effekter. Det skapte engasjement blant de ansatte, som blant annet måtte jobbe litt for å få tak i den ettertraktede Finn-Robert-koppen.

Slik sørget de for kompetanseheving underveis

  • Avdelingskoordinatorene fikk opplæring i å identifisere prosesser for økt effektivisering.
  • Avdelingskoordinatorene sørget for videre opplæring i sin avdeling.
  • Medarbeidere med interesse for teknologi fikk frigjort tid for å utvikle og vedlikeholde utviklerkompetanse, noe som ga kompetansesenteret tilgang til intern utviklerkompetanse.

Slik målte Finanstilsynet suksess

Finanstilsynet la vekt på ROI (Return on Investment), men de vurderte også andre nøkkelfaktorer når de bestemte hvilke prosesser som skulle automatiseres.

De lagde et åpent dashbord som viste prosjektstatus og timer spart takket være automatiseringen. Denne åpenheten skapte tillit og eierskap og bidro til at medarbeiderne sluttet opp om effektiviseringsarbeidet.

Finanstilsynet fikk tariffavsatte midler

Finanstilsynet søkte og fikk innvilget midler til å etablere et senter for RPA og KI gjennom de tariffavsatte kompetansemidlene. Les mer om ordningen her.

Publisert: 23. november 2023 Oppdatert: 28. november 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.