Dette spurte statlige arbeidsgivere mest om i 2024

2024 nærmer seg slutten og det er tid for oppsummeringer – også for oss i Statens arbeidsgiverstøtte. Snart ringer vi julen inn. Men før det vil vi sende deg en julehilsen.

Vi ønsker alle våre brukere god jul og godt nyttår.

Hvem er dere som bruker oss?

I 2024 har dere som benytter Statens arbeidsgiverstøtte sendt nesten 2 200 henvendelser til oss. I flere av henvendelsene dere har sendt oss har det vært oppfølgingsspørsmål og vi har også hatt møter med flere av dere på Teams. 

  • Dere kommer fra rundt 200 ulike statlige virksomheter 
  • De fleste av dere jobber bredt innenfor HR i virksomheten 
  • Dere er også ledere og noen av dere er vanlige ansatte 

Hva har dere spurt oss om?

Det har vært stor variasjon i de problemstillingene dere har bedt oss om veiledning og råd for. Her er noen av de temaene vi har fått flest spørsmål om.

  • Lønn og lønnsforhandlinger
  • Arbeidstid
  • Fast og midlertidig ansettelser
  • Permisjoner
  • Rekruttering
  • Sykefravær
  • Reiser
  • Partssamarbeid
  • Omorganisering og omstilling

Tre temaer som dere har vært spesielt opptatt av i 2024  

På grunn av forsinkelsene i det statlige lønnsoppgjøret, har vi naturlig nok ikke fått så mange spørsmål knyttet til akkurat dette temaet før sent på slutten av 2024.

I fjor var dere, i tillegg til lønnsoppgjøret, særlig opptatt av problemstillinger rundt arbeid fra hjem/fjernarbeid, innleie av arbeidskraft og sykefravær. I år har vi ikke fått så mange spørsmål knyttet til dette. Tre emner har skilt seg noe ut:

Arbeidsavtaler

I sommer ble malen for arbeidsavtale revidert i forbindelse med at kravene til innhold til en arbeidsavtale i arbeidsmiljøloven § 14-6 ble revidert med virkning fra 1. juli i år. I den forbindelse fikk vi flere spørsmål knyttet til blant annet innholdet i endringene, til konsekvensene for ansettelser før og etter 1. juli, til muligheten til å endre innholdet i arbeidsavtaler mv.

Stedfortredergodtgjøring/fungering

Fellesbestemmelsene § 12 i hovedtariffavtalene gir den som er pålagt tjenestegjøring i en høyere lønnet stilling rett til å få godtgjørelse tilsvarende mellomlegget mellom egen lønn og lønnen til den personen tjenestegjør for. I år har vi fått mange spørsmål om tolkningen av denne bestemmelsen, knyttet til

  • stedfortredergodtgjøring under sykdom og ferieavvikling
  • lengde på stedfortredertjenesten
  • forholdet til arbeidsgivers styringsrett

Permisjoner

Det finnes flere regler som gir statsansatte rett til permisjon med og uten lønn. I år har vi fått flere spørsmål om reglene for rett til permisjoner som ikke dreier seg om velferds- eller fødselspermisjoner.

Dette har vært spørsmål til rett til permisjon i forbindelse med etter- og videreutdanning, jf Statens personalhåndbok pkt. 9.1, som tillitsvalgt, og for utøvelse av offentlige verv etter hovedavtalen kapittel 9 og velferdspermisjoner.

Månedens spørsmål 

I 2024 har vi fortsatt med «månedens spørsmål til Statens arbeidsgiverstøtte» som vi har tatt inn som punkt i nyhetsbrevet vårt. Her plukker vi ut enkeltspørsmål vi får inn, og som vi tenker har interesse for flere. 

Dette er fortsatt blant sakene som er mest lest i våre nyhetsbrev.  Se siste spørsmål for 2024 og flere tidligere spørsmål i lenken under:

Hvem samarbeider Statens arbeidsgiverstøtte med? 

Det er viktig for oss å samarbeide med andre relevante aktører på arbeidsgiverområdet.  

Vi har et nært samarbeid med arbeidsgiverpolitisk avdeling i Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet og vi møter Lønnsdivisjonen i DFØ jevnlig. Vi har også faste kontaktpunkter med Arbeidstilsynet og Statens pensjonskasse. På den måten får vi styrket  kompetansen vår og bygd egne nettverk for å kunne gi dere enda bedre veiledning og rådgivning. 

Dere vil se at vi på Statens arbeidsgiverportal og i våre svar vil henvise og lenke til fagkompetanse og fagstoff hos våre samarbeidspartnere. Da sikrer vi at dere får svar og veiledning fra de beste kildene.  

Pop-up-møter om ulike arbeidsgivertemaer 

I 2025 ønsker vi å fortsette å gi dere god og relevant arbeidsgiverstøtte.  

Vi vil holde dere oppdatert om nyheter og endringer på arbeidsgiverområdet, og vi vil tilby dere ulike lærings- og erfaringsarenaer.  

Ett tiltak er våre såkalte pop-up cafés der vi inviterer dere til å dele erfaringer med en kollega i staten. Disse kafemøtene er digitale slik at alle kan delta uansett hvor i landet dere sitter.  

I 2024 har vi særskilt hatt fokus på ulike sider av rekruttering i staten i våre pop-up cafés.

Takk for spørsmålene du sendte oss i 2024!

Vi registrerer at vi har hatt en økning i antall henvendelser til oss. Det er vi veldig glade for, og vi tar det som et tegn på at vi leverer en tjeneste som er etterspurt. Vi setter stor pris på den kontakten vi har med dere. Vi vil gjerne hjelpe dere i 2025 også, og ser frem til å høre fra dere på nyåret. 

Vi ønsker dere alle God jul og et godt nytt år! 

PS: Vi vil være på HR-konferansen for offentlig sektor på Lillehammer 21-23. januar. Kom og besøk oss på standen vår der! 

Publisert: 17. desember 2024 Oppdatert: 18. desember 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.