Statens arbeidsgiverstøtte

Har din virksomhet en konkret sak eller problemstilling dere trenger hjelp til? Gjennom Statens arbeidsgiverstøtte kan du kontakte fagpersoner på ulike felt innen arbeidsgiverfeltet. Statens arbeidsgiverstøtte er en lukket tjeneste for HR og ledere innenfor det statlige tariffområdet.

Statens arbeidsgiverstøtte tar juleferie fra og med mandag 23. desember til torsdag 2. januar 2025. Til alle som har henvendt seg til oss i løpet av året: God jul og godt nytt år! 

Hvordan kontakter du arbeidsgiverstøtte?

Statens arbeidsgiverstøtte kan gi deg svar og råd om relevant arbeidsrettslig regel- og avtaleverk for statlige virksomheter. Dette gjelder også hvordan avtalene (hovedtariffavtalene, hovedavtalen og sentrale særavtaler) skal forstås, fortolkes og praktiseres.

For å kontakte oss må du lage en bruker og logge deg inn. Deretter kan du sende inn din henvendelse skriftlig, hvor du i tillegg kan krysse av for om du ønsker at Statens arbeidsgiverstøtte skal kontakte deg på telefon. Vi ber om at du ikke deler sensitive personopplysninger i din henvendelse.

Hva kan du forvente?

Vi i Statens arbeidsgiverstøtte utgjør, sammen med Arbeidsgiverpolitisk avdeling i Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD), statens sentrale arbeidsgiverfunksjon. Arbeidsgiverstøttes oppgave er å gi svar og råd om relevant arbeidsrettslig regel- og avtaleverk for statlige virksomheter. Dette gjelder også hvordan avtalene (hovedtariffavtalene, hovedavtalen og sentrale særavtaler) skal forstås, fortolkes og praktiseres.

DFD støtter Arbeidsgiverstøtte i deres arbeid, og DFØs råd og svar er i samsvar med DFDs forståelse. Dersom virksomheter har problemstillinger som fordrer videre avklaring, vil vi bringe saken videre til DFD.

Prosess for svartid på henvendelser sendt til Arbeidsgiverstøtte
* Svartiden er normalt 2-3 dager, enkelte komplekse problemstillinger kan ta lenger tid å besvare..

Støtte i omstillingsprosesser

Statens arbeidsgiverstøtte kan bistå virksomheter i konkrete omstillingsprosesser.  Eksempler på bistand kan være alt fra å delta i planleggingen av en omstillingsprosess til å kvalitetssikre enkeltelementer i omstillingsarbeidet. Vi kan også delta som en diskusjonspartner underveis i omstillingen.

Form og innhold på bistanden kan vi diskutere hvis virksomheten din sender oss en forespørsel om dette. Henvendelsen sender dere som vanlig gjennom kontaktpunktet øverst på denne siden.

Ønsker du å utveksle erfaringer rundt hvordan andre kolleger i andre virksomheter løser sine oppgaver, anbefaler vi deg å sjekke ut Erfaringsrommet.

Oppdatert: 18. desember 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.