Statsansatteundersøkelsen 2024: Færre ledere mener virksomheten er rustet for digitalisering

Statsansatteundersøkelsen 2024 viser at færre ledere enn tidligere mener virksomheten deres har tilstrekkelig digital kompetanse og verktøy til å møte kravene til digitalisering. Svarene på spørsmål om digitalisering, digital kompetanse og bruk av teknologi peker blant annet på at det kan være behov for å se nærmere på rutiner for kompetanseutvikling og strategisk prioritering av digitale verktøy.

Effektivisering og innovasjon i offentlig sektor vil være avhengig av ((digital transformasjon+ord_10469f67)) i tiden framover.

Hvordan kan statlige virksomheter legge forholdene best mulig til rette for å få til dette?

Temarapport om Digitalisering, digital kompetanse og bruk av teknologi har sett nærmere på resultatene fra statsansatteundersøkelsen 2024 når det gjelder digital kompetanse, tilgang til digitale verktøy og lederes rolle i digitalisering innen offentlig sektor.

Undersøkelsen viser at en lavere andel ledere i statlige virksomheter anser sin virksomhet som rustet for digitalisering, enn hva som har vært tilfellet ved tidligere gjennomføringer av undersøkelsen (2021 og 2018).

Vi ser en nedgang i andelen ledere som sier seg enige i spørsmålene om at deres virksomhet

  • har tilgjengelig nødvendig digital kompetanse
  • har rutiner for å holde medarbeidernes digitale kompetanse oppdatert
  • er rigget for å nyttiggjøre seg mulighetene som ligger i den digitale utviklingen

Rutiner for å opprettholde og utvikle digital kompetanse

Å ha den nødvendige digitale kompetansen handler ikke bare om den kjente utfordringen med å rekruttere IKT-spesialister. En tredjedel av lederne svarer at virksomheten ikke har rutiner for å holde ansattes digitale kompetanse oppdatert.

Digitalisering og utnyttelse av ny teknologi krever både en digital grunnkompetanse hos ansatte og at ansatte kontinuerlig tilegner seg ny og oppdatert digital kompetanse i takt med den teknologiske utvikling. Dette er også i tråd med Statens arbeidsgiverstrategi 2024-2027 for det statlige tariffområdet.

OECD anbefaler i sin undersøkelse av digital kompetanse i norsk offentlig sektor at Norge bør bli bedre til å ta i bruk nye teknologier og styrke arbeidet med å utvikle digital kompetanse.

Strategiske prioriteringer og erfaringsdeling

Undersøkelsen viser også en nedgang i andelen statsansatte som svarer at de har tilgang til nødvendige digitale verktøy for å løse oppgavene sine sammenlignet med svarene fra 2021.

I samme periode svarer færre også at virksomheten de jobber i bruker digitale verktøy i tråd med den digitale utviklingen. Samtidig er det omtrent like mange respondenter som svarer at de jevnlig har diskusjoner rundt hvordan man kan nyttiggjøre seg digitale verktøy i virksomheten i denne perioden.

Digital transformasjon handler ikke først og fremst om teknologi, men en helhetlig tilnærming. I dette arbeidet kan det være hensiktsmessig å prioritere strategisk hvilke digitale verktøy virksomheten bør satse på ut fra hva som gir størst effekt for oppgaveløsningen. Erfaringsdeling med andre statlige virksomheter og gjenbruk av vellykkede digitale løsninger vil også være nyttig.

Publisert: 4. september 2025

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.