Pop-up cafe om rekruttering - utforming av utlysningstekst

Første pop-up café om rekruttering førte til både deling av verktøy og erfaringer. Vil du være med på neste pop-up cafe 6. mars? Meld deg på her.

I 2024 arrangerer Statens arbeidsgiverstøtte flere digitale pop-up caféer om ulike deler av rekrutteringsprosessen. Hva som kom ut av første pop-up, kan du lese litt lenger ned.

06. mars er tema «Utforming av utlysningstekst». Har du erfaring og tanker rundt utforming av en god utlysningstekst og hvor du vil rykke inn annonser for å få riktig kompetansen? Bli med, del og lytt.

Enklere maler for jobbanalyse

Hva er pop-up café?

Pop-up café er et digitalt treff via Teams. Der deltakerne blir fordelt på digitale grupperom med 5-6 personer i hver gruppe og videre deler sine erfaringer. Avslutningsvis samles alle og deler litt fra hvert rom.

På første pop-up café i januar delte åtte virksomheter sine erfaringer om jobbanalyse i forbindelse med rekruttering.

Deltakerne var opptatt av å ha en så enkel mal som mulig for jobbanalyse. Årsaken er at deltakerne fra HR opplever at det er utfordrende å få rekrutterende ledere til å gjøre dette viktige forarbeidet i en rekrutteringsprosess.

Malen som ligger på Arbeidsgiverportalen, er en større mal som både inneholder mye informasjon og kan brukes som den er.

Mal for jobbanalyse
docx 882.54 KB

En av deltakerne hadde forenklet og tilpasset denne til egen virksomhet.

Jobbanalyse eksempel fra deltaker
docx 21.25 KB

Hvilke vurderinger bør du gjøre i en jobbanalyse?

Til slutt gir vi deg litt påfyll om jobbanalyse og hvorfor denne er så viktig i rekrutteringsfasen. Vis gjerne denne filmen til lederne deres.

Forsker Jon Rogstad fra Fafo forteller om hvilke vurderinger du bør gjøre når du skal jobbe med jobbanalysen. Vi gir dere også sju refleksjonsspørsmål til hjelp for å bli bedre på å analysere hva du er ute etter.

Publisert: 1. februar 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.