Lærlinger gleder seg til å gå på jobb

Lærlinger i statlige virksomheter rapporterer om høy trivsel og god opplæring i Lærlingundersøkelsen 2024.

Hvert år får lærlinger og lærekandidater mulighet til å si sin mening om læringsmiljø og arbeidsmiljø på arbeidsplassen gjennom Utdanningsdirektoratets undersøkelse. Svarprosenten i undersøkelsen for 2024 er høy (74 prosent) blant lærlinger i statlige virksomheter som samarbeider med OK stat. 

Fornøyde lærlinger

Tallene fra årets undersøkelse er positive og viser en god utvikling på flere områder som også tidligere har fått høy score.  

Lærlingene svarer at de: 

  • trives på arbeidsplassen
  • liker arbeidsoppgavene 
  • gleder seg til å gå på jobb 
  • er fornøyd med opplæringen 
  • deltar i planlegging og evaluering av eget arbeid 
  • har fått opplæring i HMS og vet hvordan de melder avvik 

Bedre oppfølging av samtaler og fagprøve

Undersøkelsen avdekker også noen forbedringsområder. Omtrent 30 prosent oppgir at de ikke har fått tilbud om halvårlig vurderingssamtale, eller at denne ikke har blitt gjennomført hvert halvår.

I tillegg svarer halvparten av lærlingene og lærekandidatene at de er usikre på hva de skal kunne til fagprøven og hvordan denne blir gjennomført.  

For OK stat er resultatet av undersøkelsen svært nyttig i det kontinuerlige arbeidet med å støtte statlige virksomheter i å følge opp lærlingene.

Etter at fjorårets undersøkelse viste mangler i HMS-opplæringen, har oppmerksomhet rundt OK stats e-læringskurs HMS-kurs for lærlinger i staten og bruken av dette bidratt til at flere lærlinger svarer at de har kunnskap om HMS i årets undersøkelse.

I det videre arbeidet blir det viktig for OK stat å bruke tilgjengelige arenaer til å formidle bedre informasjon om gjennomføring av halvårlig vurderingssamtale og gjennomføring av fagprøver.  

Lurer du på hvordan du skal følge opp halvårlige samtaler og fagprøven?

Publisert: 5. februar 2025

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.