I statsansatteundersøkelsen 2021 sa 50 prosent av de spurte at lederen deres bidro til at de fikk utviklet sin kompetanse. Her følger noen tips til hvordan du som leder kan bli bedre på kompetanseledelse.
Medarbeiderne i staten skal få muligheter til å bygge på eller få ny kompetanse. Dette punktet er så viktig at individuell kompetanseutvikling og karriereplanlegging står i den nye hovedavtalen som trådte i kraft 1. januar 2023.
Les mer om dette i PM-2022-24: Hovedavtalen i staten
Kompetanseledelse handler om effektivt å identifisere, utvikle og best mulig utnytte de ferdighetene og kunnskapene dine ansatte har slik at dere kan oppnå virksomhetens mål.
Rom for forbedret kompetanseledelse
I den siste statsansatteundersøkelsen (2021) svarte omtrent 50 prosent av statsansatte at de er helt eller delvis enige i at lederen deres bidrar til at de får utvikle sine ferdigheter.
Det betyr at her er det rom for forbedring, og i denne saken løfter vi derfor frem et nyttig e-læringskurs i kompetanseledelse.
E-læringskurs i kompetanseledelse
I kurset vil du se at det er avgjørende at du som leder har oversikt over hva slags kompetanse medarbeiderne dine har. Du må se dette opp mot overordnede føringer, målene og utfordringsbildet i virksomheten. Ut fra dette kan du legge til rette for målrettet og riktig kompetanseutvikling.
Kurset tar bare rundt 30 minutter å gjennomføre!
Kompetanseledelse i fem deler
Hver av punktene under er en viktig ingrediens i god kompetanseledelse.
- Sett retning –hvordan påvirker virksomhetens overordnede føringer hvordan du må utvikle din enhet? Har du og dine medarbeidere et felles bilde av hvor dere skal, og hva dere trenger?
- Forstå kompetanse – hvordan skaffer du deg oversikt og innsikt i hvilken kompetanse enheten har og trenger? Hvordan snakker du om kompetanse, hvilke begreper bruker du?
- Finn kompetansen – vet du hvordan du skal lete etter «gullet» i dine medarbeidere? Hvordan sikre at du både oppdager og utnytter kompetansen som ikke er synlig i den enkeltes CV og det potensialet som ligger i dine medarbeidere.
- Se mulighetene – utnytter du det spekteret av muligheter som finnes? Er du bevisst hvilke aktiviteter, tiltak og arenaer som kan bidra til nødvendig kompetanseutvikling for dine ulike medarbeidere?
- Ta styring – hvordan sikre at den kompetanseutviklingen som faktisk skjer blir synlig og brukes på en god måte? Hvordan følger du opp som leder, både gjennom dine handlinger og holdninger? Hvordan ta styring?
Bruk medarbeidersamtalene til å kartlegge kompetanse
Medarbeidersamtaler er en viktig arena for ledere og medarbeidere til å snakke om kompetanseutvikling.
Ved å ha flere korte og målrettede medarbeidersamtaler i året hvor kompetanseutvikling er temaet, blir du en tydelig og bedre kompetanseleder. Dette er viktig både for å beholde og utvikle dine medarbeidere, men også å levere godt på oppdragene du har i din enhet.
Samtalen kan gi deg en individuell tilnærming til hver medarbeiders utvikling. Og gjennom samtalen kan du formidle forventningen til og målene for ønsket kompetanseutvikling.
Kompetanseledelse som tema på ledersamlinger
Jobber du i HR og er ansvarlig for kompetanseutvikling, kan du vurdere å inkludere kompetanseledelse på lederprogrammer og samlinger. Vår erfaring er at det er utfordrende for ledere å jobbe godt og strategisk med kompetanse i egen enhet. E-læringskurset gir et godt grunnlag for hver enkelt leder, til gode diskusjoner på ledersamlingen og arbeid med kompetansestrategier.