Havforskningsinstituttet ville øke satsingen på lærlinger, og se om de kunne ta inn lærlinger på flere fagområder. Resultatet ble et stort prosjekt, delfinansiert av kompetansemidlene i staten.
Havforskningsinstituttet har god erfaring med lærlinger i ulike deler av organisasjonen. Nå ønsket de å tilby læreplasser for flere lærlinger, i flere relevante deler av organisasjonen.
Fikk kompetansemidler
Havforskningsinstituttet søkte derfor de tariffavsatte kompetansemidlene til prosjektet og fikk innvilget kr 512 500 kroner for perioden 2016-2018.
Ett av temaene du kan søke kompetansemidler på er «flere lærlinger i staten». Instituttet ønsket å ta del i en viktig dugnad og vise samfunnsansvar.
Ved hjelp av kompetansemidlene kunne de arbeide med å utvikle prosesser og rutiner for mottak og oppfølging av lærlinger. I tillegg skal de fremover arrangere to samlinger for lærlinger og faglige veiledere.
En felles lærlingplattform
I tillegg til å utvikle gode prosesser for lærlinger, ønsker Havforskningsinstituttet å være en attraktiv arbeidsgiver for lærlinger. Havforskningsinstituttet og Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) fusjonerte 1. januar 2018.
- Før fusjonen ønsket vi å bygge opp en felles plattform for mottak og oppfølging av lærlinger, sier Nils Olav Kvam, personalsjef ved Havforskningsinstituttet.
Dette gjelder på alle områder knyttet til å håndtere av lærlinger, som rekrutteringsprosess, kontraktsutforming, innfasing og faglig oppfølging.
Kvam forteller at en felles standard for mottak og oppfølging av lærlinger var svært nyttig i overgangsfasen der to store institusjoner ble til én.
Godt samarbeid
- Ved godt samarbeid og god kommunikasjon gjennom prosjektet vil vi kunne hente erfaringer og lære av hverandre, sier Kvam.
Plattformen ble laget av en lærlingekoordinator sammen med HR-avdelingen og de tillitsvalgte. Den er også forankret i toppledelsen slik at Havforskningsinstituttet kan imøtekomme kravet i sitt tildelingsbrev om flere lærlinger på en bedre måte.