Få fersk kompetanse fra masterstudenter

Jila Ahmadnajad og Rosa Nyikach har nylig avsluttet praksis i DFØ. Studenter i praksis er en god måte å sikre at virksomheten får oppdatert fagkunnskap, og å vise frem arbeidsplassen for fremtidige jobbsøkere.

Bilde av to kvinner
Foto: DFØ
Jila Ahmadnajad og Rosa Nyikach bragte nye måter å løse oppgaver på inn i seksjon for arbeidsgiverstøtte i DFØ under sin fem uker lange praksisperiode.

Jila Ahmadnajad og Rosa Nyikach tar en master i pedagogikk ved Universitetet i Oslo, med studieretningen «Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet». De har høsten 2023 vært utplassert i DFØs kompetanseutviklingsmiljø som en del av praksisen under studiet.

Studenter gir virksomheten fersk kunnskap

Seksjonssjef i DFØ, Kari Barlaup Vahabzadeh, forteller at det har vært inspirerende med studentenes ferske blikk på tjenestene DFØ utvikler.

Foto: DFØ
Kari Vahabzadeh er seksjonssjef i seksjon for arbeidsgiverstøtte i DFØ.

— Vi har hatt som mål at studentene skal få bruke faget sitt og få et innblikk i arbeidslivet i staten. I tillegg har det vært veldig trivelig å få dem inn i vårt sosiale miljø, sier Vahabzadeh.

Vahabzadeh sier at det er viktig som leder å tilrettelegge godt for en slik praksisordning.

Planlegg studentpraksisperioden godt

Praksisperioden er kun på fem uker så oppgavene til studentene må planlegges godt for å få leveransene ferdig.

Vahabzadeh forteller at hun plukket ut to medarbeidere i egen seksjon som var veiledere for studentene. For å forstå studentenes behov, valgte Vahabzadeh to av sine yngre medarbeidere til å være veiledere.

— For oss har det vært veldig nyttig å ha to medarbeidere som veiledere for studentene. De har vært ansvarlige for å planlegge og følge opp daglig. Oppgaven har også bidratt til at medarbeiderne har blitt bedre i veilederrollen, mener hun.

Det var viktig at studentene følte seg velkomne og inkludert fra første dag. Vi i DFØ lagde derfor en «plan for første uken» og tilpasset denne etter behovet til studentene.

Se eksempel på hvordan planen for første uken for studentene i DFØ så ut.

Eksempel på plan for første uke for studenter i DFØ
pptx 104.12 KB

Fra teori til praksis

Studenter i praksis

Ordningen Studenter i praksis involverer studenter aktivt i en virksomhet for kortere eller lengre perioder, som en del av deres studieløp.

Dersom du ønsker å være et praksissted, kan du kontakte ønsket utdanningsinstitusjon og si at dere har mulighet til å ha studenter i praksis.

Les mer om hvordan du kan ta inn studenter i praksis.

I løpet av de fem ukene Rosa og Jila var i praksis i DFØ, har de jobbet med ulike arbeidsoppgaver knyttet utvikling og pedagogiske verktøy, deltatt i relevante møter og samlinger.

— Gjennom arbeidsoppgavene i praksisperioden har jeg fått muligheten til å utforske teori i praksis. Dette har vært veldig spennende og nyttig for min faglig utvikling, og ikke minst som relevant erfaring fra arbeidslivet, forteller Rosa Nyikach.

— Å være praksisstudent i DFØ har gitt meg en smakebit av arbeidslivet og relevant arbeidsoppgaver, hvor jeg har fått erfaring med selvledelse, prosjektarbeid og utviklet meg faglig, sier Ahmadnajad.

Jila Ahmadnajad og Rosa Nyikach sier at det har vært avgjørende at praksisstedet deres var så godt forberedt på å ta dem imot. Under har de samlet opp fem tips for dere som vurderer å ta inn studenter i praksis.

Fem tips til ledere som skal ha studenter i praksis

Velg veileder(e) som er tilgjengelige og har kapasitet til jevnlige statusmøter under praksisperioden.

  • Ha konkrete prosjekter og oppgaver til studentene, gjerne sammen med andre kolleger i virksomheten.
  • Inviter med studentene på faste arenaer, workshops og liknende slik at studenten får et praktisk innblikk i arbeidsformer og arbeidslivet.
  • Plasser studentene på kontorplasser nær veilederen(e).
  • Evaluer praksisperioden sammen med studentene så både virksomheten og studentene lærer av erfaringene.
Publisert: 22. november 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.