Dette er kravene i lønnsoppgjøret 2022

20. april åpnet hovedoppgjøret i staten. Staten ønsker et oppgjør som følger frontfaget, og et forenklet system for lønnsutvikling etter ansiennitet.

Statens personaldirektør, Gisle Norheim, i Kommunal- og distriktsdepartementet forhandler på vegne av staten med LO Stat, Akademikerne, Unio og YS Stat. 

Frontfagsrammen 

Staten er tydelige på at de vil ha et oppgjør innenfor frontfagsmodellen. Lønnsoppgjøret i frontfaget er i år på 3,7 prosent.  

Videre ønsker Staten å bli enige med LO Stat, Unio og YS Stat om et forenklet system for lønnsutvikling etter ansiennitet. Les det fulle kravet fra staten nederst på siden. 

Om de to hovedtariffavtalene og tidligere oppgjør 

Staten har hatt to hovedtariffavtaler siden 2016.

Den ene har vært mellom staten og LO Stat, YS Stat og Unio med et lønnssystem basert på blant annet lønnstrinn og lønnsrammer. I de tidligere lønnsoppgjørene er det blitt enighet med LO stat, Unio og YS stat om at det største lønnstillegget blir gitt sentralt, med en mindre andel til lokale lønnsforhandlinger.  

Den andre avtalen mellom staten og Akademikerne har betydd lønnsplassering oppgitt i kroner og en 10-årig lønnsutvikling på 1,1 prosent for noen nærmere angitte stillingskoder. I de tidligere lønnsoppgjørene har staten og Akademikerne blitt enige om at all lønnsfordeling skal skje lokalt i virksomhetene etter at rammen for oppgjøret er klart. 

Nytt i årets hovedoppgjør er at Unio ønsker å se om den kan få til en felles tariffavtale med Akademikerne og staten. Unio oppgir lønnsutviklingen for høyt utdannede medlemmer i staten som årsak til ønsket bytte. 

Årets oppgjør et hovedoppgjør. Det betyr at partene forhandler om alle punkter i tariffavtalene. Du kan lese mere om kravene på lenken nedenfor.  

Her er første krav fra partene 

Publisert: 21. april 2022

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.