Da DFØ trengte å styrke kompetansen, ble hospitering løsningen 

Da DFØ trengte å styrke seg på saksbehandlerkompetanse, valgte de å søke etter en hospitant. I denne saken forteller seksjonssjef Cathrine Haugene Ljoså (DFØ) og hospitant Solveig Innerdal (Udir) om suksesskriterier for å lykkes med kompetanseutveksling.

to kvinner
Foto: DFØ
Cathrine Haugene Ljoså (t.v), seksjonssjef i avdeling for kompetanseutvikling i DFØ, er svært fornøyd med å ha hatt Solveig Innerdal som hospitant. Hun trekker særlig frem Solveigs solide saksbehandlerkompetanse, som DFØ trengte for å utvikle et nytt kurs i saksbehandling.

I dagens arbeidsmarked kan det være utfordrende å finne og beholde ansatte. Det er derfor viktig å se på hvordan vi i større grad kan utvikle medarbeidernes kompetanse og samtidig utnytte ressurser på tvers i staten. En god løsning både for den enkelte virksomhet og for den ansatte kan derfor være kompetanseutveksling eller hospitering. 

Hospitering i staten

Arbeidsgiverbarometeret 2022 oppgir fire av ti HR-ledere i staten at hospitering/mobilitet er aktuelt å benytte for å dekke kompetansebehov. Undersøkelsen høsten 2022 ble gjennomført november/desember 

114 HR-ledere av 192 svarte på undersøkelsen, noe som tilsvarer en svarprosent på 60.

Se Statens arbeidsgiverbarometer høst 2022 (regjeringen.no)
 

Men hva skal til for at virksomheten får tak i den kompetansen det er behov for, samtidig som den som hospiterer opplever både å tilføre egen kompetanse, og lære noe nytt? 

En som har hatt god nytte av hosptiering, er Solveig Innerdal. Etter mange år som saksbehandler i Udir ønsket hun å benytte seg av hospitering for å bli kjent med en ny virksomhet. Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) utlyste behov for en hospitant med inngående saksbehandlerkompetanse i mai 2022, og da Solveig fikk øye på denne muligheten, skjønte hun raskt at dette var relevant for stillingen hennes.  

– Jeg ble trigget av en tydelig utlysningstekst. Jeg så at kompetansebehovet virkelig klaffet med erfaringen min og et område jeg ønsket å lære mer om, sier Innerdal. 

Innerdal sin rolle og erfaring som saksbehandler var en perfekt «match» etter hva DFØ etterlyste i sitt kompetansebehov. DFØ skulle utvikle et e-læringskurs i saksbehandling og saksbehandlerrollen, og ønsket en hospitant med lang erfaring med saksbehandling og som brant for å etterleve kravene til god saksbehandling. 

Lærte nye arbeidsmetoder og utvikling av e-læring 

I DFØ har Innerdal blant annet lært mer om ulike arbeidsmetoder og digitale verktøy som e-læring. Dette er kunnskap som Solveig ser frem til å gjenbruke i Udir. Hun oppfordrer andre til å benytte seg av muligheten med å hospitere: 

– Ta en sjanse og kast deg ut i det! Du får masse å ta med meg tilbake i egen virksomhet, både når det kommer til kompetanse, men også kultur, forteller Innerdal.  

Godt tiltak ved mangel på kompetanse 

Seksjonssjef i avdeling for kompetanseutvikling i DFØ, Cathrine Haugene Ljoså, sto bak hospitant-utlysningen. Hun har også tidligere erfaring med hospitering og synes dette er et godt tiltak å benytte seg av ved mangel på en helt konkret kompetanse.  

– Jeg ville absolutt hatt en hospitant igjen, det er ganske ufarlig, sier Ljoså.  

Hospitering kan skape en lærekultur og hjelpe med å tiltrekke og beholde dyktige medarbeidere ved å gi dem flere karrieremuligheter i staten. Ved å la medarbeidere få muligheten til å utveksle til andre statlige virksomheter, kan virksomheter også lære mer og dra nytte av hverandres kunnskap og ressurser. 

Tips til andre ledere som ønsker hospitanter  

Ljoså sier det er lurt å gjøre gode forberedelser før man mottar en hospitant og ønsker å dele sine tips med andre ledere med kompetansebehov:   

  • Tenk nøye gjennom behovet hospitanten skal dekke og hva hospitanten får igjen av tiden hos deg.   
  • Ha klart konkrete prosjekter hospitanten kan delta i, prosjektet kan allerede være i gang.  
  • I tillegg til oppfølging fra leder er det viktig med en fadder som veileder og er der for hospitanten. 
  • Ta imot hospitanten sine nye blikk, tankesett og benytt deg av nettverket til hospitanten.  
  • Tenk gjennom om det er flere måter dere kan samarbeide med hospitanten sin virksomhet på.  

Innerdal har også et tips til ledere som skal sende fra seg medarbeidere til hospitering.  

  • Vær tett på og bruk den kontakten som skapes. Dette er en unik mulighet for to virksomheter til å samarbeide og bli inspirert av hverandre på.  

Tar med ny kompetanse tilbake

Innerdal returnerer nå over sommeren tilbake til Udir der hun skal jobbe med kompetanseutvikling tilknyttet HR-avdelingen og videreutvikle tilbud internt til ansatte.  
 — Min leder ser min nye kompetanse og hvordan jeg kan bruke den i Udir, forteller Innerdal.

Digital plattform for kompetanseutveksling

DFØ ser for tiden på hvordan en digital plattform kan fremme mobilitet i staten. Du kan lese mer om plattformen under:

Publisert: 8. juni 2023 Oppdatert: 9. juni 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.