- Viktig informasjon og nyttige verktøy samles på et felles nettsted. Arbeidsgiverportalen for statlige arbeidsgivere og rådgivningstilbudet i Difi som lanseres i dag vil gi viktig støtte i en tid med omstilling og endring i staten, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.
Fra 4. januar 2018 vil Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) sørge for veiledning om statlig arbeidsgiverpolitikk. Et viktig verktøy i dette arbeidet er det nye nettstedet Arbeidsgiverportalen.
- Vi har med dette nådd en viktig milepæl i vår statlige arbeidsgiverstrategi. En viktig ambisjon er å styrke støtten og rådgivningen overfor virksomhetene, særlig knyttet til omstilling. Jeg er sikker på at statlige arbeidsgivere vil få god hjelp og støtte med det nye tilbudet, sier Sanner.
Støtte og veiledning fra KMD til Difi
Difi overtar nå støtte- og veiledningstjenestene for statlige arbeidsgivere fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Fra nyttår skal statlige arbeidsgivere, ledere og HR-medarbeidere finne informasjon på Arbeidsgiverportalen. Alle henvendelser om støtte og rådgivning skal rettes til Difis veiledningstjeneste. Portalen har også en tjeneste for erfaringsdeling mellom statlige virksomheter.
Innspill fra brukerne selv
- Mange statlige virksomheter står foran store omstillingsprosesser. Arbeidsgiverportalen vil styrke virksomhetenes mulighet til å gjennomføre disse på en god måte. Virksomhetene har selv gitt innspill under utviklingen av nettportalen, som har gode, brukervennlige fagsider. Jeg er glad for at Difi har fått denne viktige oppgaven, sier Difis direktør Steffen Sutorius.
Informasjon om statlig arbeidsgiverpolitikk, fagsider og ulike verktøy vil ligge åpent tilgjengelig for alle på Arbeidsgiverportalen. Ansatte i staten, og andre som bruker statens regelverk, vil finne informasjon her.
Difis veiledningstjeneste, og tjenesten for erfaringsdeling Erfaringsrommet, vil kun være tilgjengelig for statlige arbeidsgivere, ledere og HR-medarbeidere.