Lederpraksis som øker samarbeid og involvering 

Innovasjon skjer ofte i samarbeid med og gjennom involvering av brukere, andre innbyggere, interessenter og eksterne aktører. Det kan kreve at du som leder driver megling og brobygging for å finne felles mål og plattform

Flere stemmer gir et mangfold av kunnskap, perspektiver og erfaringer som beriker løsningsrommet.  

Mange av samfunnsutfordringene offentlig sektor må bidra til å løse, er komplekse og sammensatte og trenger løsninger på tvers av fag og sektorer. Det kan kreve at du som leder driver megling og brobygging for å finne felles mål og plattform, fremfor å dyrke egenart og motsetninger. Da behøves lagspillere som er åpne for å lære av andre, og som tar innover seg andre perspektiver og kunnskap. 

Se filmen og lære mer om hvordan du som leder kan åpne opp for å lære av andre:

Refleksjonsspørsmål 

  1. Reflekter over praksis du eller din virksomhet har for å lære av andre, og involvere brukere og andre interessenter i utviklingsarbeid? Hva gjør dere konkret?  
  2. Konkretiser tiltak som vil bidra til tettere involvering og samarbeid med brukere og interessenter – hvem og hvordan?  
  3. Hvilke tiltak kan du gjøre for å utforske en mer involverende lederstil?
Oppdatert: 11. januar 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.