Nå er tiden inne for å sjekke ansattes feriedager som fortsatt ikke er avviklet. Planlegg godt nå, så ferien blir tatt ut.
På denne tiden av året får Statens arbeidsgiverstøtte mange spørsmål knyttet til om man kan utbetale godtgjørelse i stedet for avvikling av ferie.
Mye å gjøre og vanskelig å avvikle ferie
Mye å gjøre, og det at ansatte ikke har fått avviklet all ferie i løpet av året, er gjerne grunnen for henvendelsen.
Enkelte ansatte har fremdeles igjen ferie de ikke har fått tatt ut, samtidig som at de også har oppgaver som skal løses i november og desember.
Som leder har du, sammen med arbeidstaker, ansvar for at ansatte tar ut ferie. Følg opp at de ansatte faktisk tar ut ferie gjennom året. Mange er engasjerte i arbeidet sitt og trenger en påminnelse.
Godtgjørelse for ikke brukte feriedager?
Det enkle svaret i forhold til regelverket er at det ikke er anledning til å utbetale godtgjørelse for ikke avviklede feriedager. Feriedager med lønn kan overføres til neste år.
Både arbeidsgiver og arbeidstaker har ansvar for at ferie blir avviklet i løpet av året. Om det ikke blir gjort, har den ansatte krav på å få med seg feriedager han eller hun ikke har fått avviklet til neste år.
Har du flere spørsmål? Se våre ofte stilte spørsmål om ferie og feriepenger: