Slik ble Innovasjon Norge selskapet unge helst vil jobbe i

Innovasjon Norge deler sine erfaringer om hvordan de jobber med arbeidsgiverprofilering.

For tredje år på rad har norske økonomistudenter stemt frem Innovasjon Norge som det selskapet de aller helst vil jobbe for i den årlige undersøkelsen Karrierebarometeret.

Fenger med fremtidens arbeidsplasser

- Norsk næringsliv er fortsatt i en omstillingsprosess, og Innovasjon Norge har en viktig samfunnsrolle både når det gjelder verdiskaping og fremtidens arbeidsplasser. Det oppdraget fenger nok mange økonomistudenter, sier HR-direktør i Innovasjon Norge, Yvonne Fosser.

Men dette er i seg selv er ikke nok for å få oppmerksomhet fra unge studenter.

Vi har både en toppleder og mange ansatte som er gode til å snakke om og vise frem hva Innovasjon Norge gjør og hvorfor, sier hun.

Arbeidsgiverportalen besøkte Innovasjon Norge for å høre hvordan de jobber for å være en attraktiv arbeidsgiver. Historiefortelling og kontinuerlig arbeid med rekrutteringsprosessen er deres hotte tips!

Vær en god historieforteller

  • Lag en tydelig og god fortelling rundt samfunnsoppdraget. Når vi forteller hva vi konkret gjør for samfunnet, viser vi studentene vårt meningsfylte arbeid.
  • Fortell hverdagshistorier fra arbeidsplassen. Når vi løfte frem konkrete fortellinger fra arbeidshverdagen, hvor medarbeiderens fortelling og opplevelse er i fokus, viser vi hvordan det er hos oss.
  • Oppfordre medarbeidere til å snakke om arbeidsplassen til andre. Når vi personlig deler våre fortellinger, gjør vi en viktig markedsføringsjobb for arbeidsplassen vår.  
  • Fortell medarbeiderne at de markedsfører arbeidsplassen i dialog med brukere og i eksterne møter og presentasjoner. Dette er en viktig arena for arbeidsgiverprofilering.

- Alle disse historiene bygger merkevare både internt og eksternt, sier Yvonne.  

Rekrutteringsprosess viktig profilering

- Kandidatopplevelsen skal være god uansett om du blir ansatt eller ikke hos oss. Vi jobber kontinuerlig med å ha en så god rekrutteringsprosess som mulig og har satt oss konkrete mål, sier Johanna Brandt i HR-avdelingen i Innovasjon Norge.

Johanna gir følgende tips til hvordan virksomheter kan jobbe med å forbedre kandidatopplevelsen under rekrutteringsprosessen:

  • Vurder hele rekrutteringsprosessen ved å sette deg inn i kandidatens opplevelse. Får du en positiv og god opplevelse av å søke jobb her? Hvordan opplevde du responstiden og svarene i søkeprosessen. Var informasjonen du ble bedt om å fylle ut relevant?
  • Lag rutiner og en prosessflyt som sikrer at kandidatene får raske svar med konkret og tydelig informasjon som vedkommende er opptatt av. Tenk «hva ville jeg ha lurt på om jeg var søker?» «Hva vil jeg ha satt pris på å få svar og informasjon om».
  • Tenk på om du kan spille på andre virkemidler enn tekst. Kanskje kan du gi informasjon eller profilere arbeidsplassen ytterligere med en videosnutt, et bilde eller likende i de automatiske svarene som sendes ut fra rekrutteringssystemet dere bruker?  
  • Vurder om rekrutteringsverktøyet er brukervennlig og enkelt for kandidatene.
  • Ha gode jobbsider på virksomhetens nettsted. Ta ut statistikker og sjekk antall klikk på de ulike sidene. Der klikkprosenten er lav, kan sidene forbedres eller fjernes.
  • Svar også på åpne søknader som kommer utenom stillingsutlysninger. Disse kandidatene er ofte også å finne i de reelle søkebunkene.

Behovsvurdering og medarbeiderdemografi

- Innovasjon Norge har gjort en vurdering av sin medarbeiderdemografi og vi ser at den kunne vært bedre tilpasset kundene våre, sier Yvonne Fosser.

 - Vi jobber derfor nå med å få inn flere unge kolleger, slik at vi har medarbeidere i alle aldersgrupper. For å gjøre dette har vi sett på roller og oppgaver som vil passe for nyutdannede, og i løpet av 2019 lanserer vi et helt nytt graduateprogram, forteller hun.

I den sammenheng har Innovasjon Norge spurt hva unge studenter ønsker seg mest i tiden fremover, og de svarte at de ønsket seg praktisk og internasjonal arbeidserfaring rett etter studiene.

 

Publisert: 13. juni 2018 Oppdatert: 2. desember 2021

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.