Hvordan kan du som leder få til en god rekrutteringsprosess som gir deg den kompetansen du ønsker, er inkluderende og som oppfyller statens lov og regelverk om rekruttering?
Trykk på prosesspilene øverst på denne siden for å komme til de ulike stegene i rekrutteringsprosessen.
Slik henger rekrutteringsprosessen sammen
Se Marte Dyve Simenstads innlegg om hvorfor rekrutteringsprosessen er en steg- for steg-prosess der alt henger sammen. Filmen er hentet fra webinaret «På jakt etter den best kvalifiserte kandidaten – inkluderende rekruttering med treffsikre seleksjonsmetoder».
Rekruttering i staten fra a til å
For å jobbe treffsikkert med rekruttering, må du jobbe systematisk med hele prosessen fra du stiller deg spørsmålet om du faktisk skal rekruttere en ny medarbeider, til jobbanalyse, utlysningstekst og helt frem til ansettelse.
For deg som rekrutterende leder i staten betyr det at du må følge lov og regelverk (se faktaboks under) i alle steg av prosessen, du må ha et mangfolds- og inkluderingsperspektiv og du må vite at du ikke overser kompetanse.
I rekrutteringsprosessen her på portalen ivaretar vi disse perspektivene, og hjelper deg å se hvordan de ulike fasene er koblet sammen.
Vi starter med spørsmålet: Er du sikker på at du faktisk skal rekruttere?
Vurdering av kompetansebehov for rekruttering
Før du beslutter å rekruttere bør du
- vurdere utfordringsbildet og hvilken kompetanse du trenger i din enhet fremover for å levere på oppdragene Hvilke ferdigheter, evner eller egenskaper burde dere hatt mer av? Variasjon i kompetanse gir mangfoldig styrke for enheten.
- vurdere om det er andre måter å få løst arbeidsoppgavene på, eller om behovet for kompetanse i din enhet har endret seg. For eksempel kan teknologiutviklingen gi andre kompetansebehov og nye måter å løse oppgavene på.
Vurdering av sikkerhetsrisiko i rekruttering
Før du rekrutter, bør du også
- vurdere om stillingen er av en slik art at personer som kan utgjøre en sikkerhetsrisiko slik at det er aktuelt å frykte brudd på sikkerhetsloven.
- vurdere behov for å stille krav om sikkerhetsklarering som et kvalifikasjonskrav til stillingen.
Veiledning knyttet til personellsikkerhet finner du på Nasjonal sikkerhetsmyndighets nettsider.
Du finner mer veiledning om hva du som arbeidsgiver kan gjøre for å redusere risikoen for innsidetrusler før, under og etter et ansettelsesforhold.
Ulike måter å gjennomføre rekruttering
Det er mange måter å gjennomføre en rekruttering på. Virksomheten din har sannsynligvis egne rutiner, maler og verktøy som du må se på når du leser disse sidene. Kontakt din HR-enhet eller se i personalreglementet til virksomheten din.
Statsansatteloven regulerer ansettelsesprosessen i staten, mens forvaltningsloven og offentlighetsloven stiller krav til saksbehandlingen i en ansettelsessak. Når du skal rekruttere, må du derfor kjenne:
- statsansatteloven
- forskrift til statsansatteloven
- forvaltningsloven
- forskrift til forvaltningsloven
- offentleglova
Sivilombudet har også utarbeidet en veiledning som gir en oversikt over hovedreglene som gjelder for ansettelser. I veiledningen gir Sivilombudet også anbefalinger om hvordan man best kan følge reglene i praksis.