Et av de viktigste verktøyene i lederens verktøykasse er lønn. Her er noen eksempler på typiske lønnskrav du som leder kan få.
Hva gjør du når medarbeidere ikke er fornøyd med sin lønnsutvikling og kommer med lønnskrav til deg? Kjenner du handlingsrommet ditt?
Din rolle som leder når du får lønnskrav
Dine medarbeidere kan sende lønnskrav enten via sin fagforening eller via deg som leder eller HR.
Dersom du mottar et lønnskrav fra en av dine medarbeidere må du sette deg inn i hvordan din virksomhet håndtere lønnskrav.
Det vanlige er at HR har ansvaret for håndtering av lønnskrav fra medarbeidere og du bør kontakte dem for å høre hvordan du skal gå fram.
HR vil nok høre din vurdering av lønnskravet, uavhengig av om kravet er sendt via fagforeningen, HR eller deg. Da vil det være nyttig å kjenne til hovedtariffavtalens bestemmelser om hvilke vilkår som må være oppfylt for å gi en medarbeider lønnsøkning.
Lønnskrav du kan få fra dine medarbeidere
I filmen nedenfor ser du eksempler på lønnskrav som du som ledere kan få av dine medarbeidere. Dilemmatreningen på 20 minutter viser hvordan leder og tillitsvalgt håndterer to ulike lønnskrav:
- Krav om samme lønn som nyrekruttert kollega
- Krav om samme lønn som kollega i annen virksomhet
Se eksempel på samtaler du kan måtte ha med medarbeideren.
Dilemmatrening
Slik foregår lønnsutvikling i staten
I denne filmen får du som leder en oversiktlig forklaring på hvordan lønnsutvikling i staten foregår. Den klargjør også hva som er din rolle i lønnsforhandlinger.