Havforskningsinstituttet – mer utvikling av Havforskningsinstituttet som lærlingebedrift

Havforskningsinstituttet søkte midler innenfor temaet «Flere lærlinger i staten» og fikk tildelt kr. 405 500.

Havforskningsinstituttet fikk tildelt kompetansemidler til arbeidet med å videreutvikle instituttet som lærlingebedrift. Formålet med prosjektet har vært å utvikle instituttets kapasitet til å ta imot flere lærlinger, både innenfor flere fagområder, og på flere geografiske lokasjoner. Resultatet fra prosjektet er at instituttet har tre nye lokaliteter som har blitt godkjent som lærebedrift i Tromsø, Bergen og Flødevigen.

Havforskningsinstituttet har gjort flere tiltak for å bli godkjent som lærebedrift innenfor nye fag, øke antall lærlinger og synliggjøre seg som lærebedrift. Felles stillingsutlysning, kontakt med og skolebesøk på videregående skoler, dialog med fylkeskommuner og kompetanseheving for ansatte er et utvalg av tiltakene. Å styrke involveringen i HR-seksjonen og styrke kunnskap om lærlingeordningen generelt er å anse som suksessfaktorer for målsetningen.

Involvering av tillitsvalgte

De tillitsvalgte har vært aktive i prosjektet og vært med i prosjektgruppen. Disse tillitsvalgte er også med i ansettelsesrådet og samarbeidsutvalget til Havforskningsinstituttet. Det har bidratt til en bedre forankring av arbeidet med lærlinger inn mot toppledelsen ved instituttet og til en forbedret rekrutteringsprosess.

Samarbeid med andre ressurser eller virksomheter

Vi har stiftet bekjentskap med aktører som er sentrale og som har kunnskap om lærlingeordningen. OK Stat sitt kontor i Harstad har bistått med verdifull informasjon og vært på besøk ved vår avdeling i Tromsø. Vi har også god dialog med relevante fylkeskommuner.

Deling av verktøy og virkemidler

Havforskningsinstituttet har både kunnskapsgrunnlag og kjøreplaner eller innhold fra samlinger som kan deles med andre virksomheter.

Kontaktperson: Maria K. Granhøy-Markussen

Oppdatert: 16. mars 2021

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.