- Det er et behov for ledere å bli tryggere i arbeidsgiverrollen

- Vi har definert fire overordnede kompetanseområder som vi mener er viktig for alle ledere, sier prosjektleder Cathrine Haugene Ljoså om rammeverket «God ledelse i staten».

«God ledelse i staten» definerer hvilke kompetanser ledere på ulike ledernivå i offentlig sektor trenger. Rammeverket fokuserer spesielt på hvilken kompetanse ledere trenger når de er leder for medarbeidere, leder for ledere og toppleder i staten.

Torsdag 1. mars lanserte Arbeidsgiverportalen rammeverket og de nye sidene «God ledelse i staten», og allerede nå merker vi stor interesse for dem. «God ledelse i staten» er utviklet av Cathrine Haugene Ljoså, Heidi Hauk Magnussen og Sanja Kostovska Skar i Difi.

Et felles faglig språk

- Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) ønsket et faglig rammeverk som beskriver god ledelse i staten, som gir oss et felles språk, og gir retning for videre tiltaksutvikling. Vi hadde en god dialog med KMD om hvordan dette rammeverket skulle presenteres, sier Cathrine Haugene Ljoså i avdeling Ledelse i Difi.

«God ledelse i staten» gir ledere mulighet til å reflektere over sin system-, relasjons-, utvikling- og resultatkompetanse. Illustrasjon: Difi

At det finnes omtrent 10.000 ledere i staten som alle jobber i svært ulike type virksomheter, var en utfordring når et felles språk skulle skapes.

- Det er ikke mulig å presentere en «fasit» for god ledelse i staten. Men det er mange fellestrekk for lederne, og vi har derfor definert fire relativt overordnede kompetanseområder vi mener alle ledere trenger. Videre har vi brutt disse ned på ledernivå, sier Cathrine.

Utfordring knyttet til endring og omstilling

Løsningen ble et digitalt refleksjonsverktøy for ledere på ulike nivåer i staten. I tillegg til at lederne får reflektert over egen rolle, finner de også viktige lenker og ulike verktøy for ytterligere å få mer lederkompetanse.

- Vi ser at utfordringene er de samme på tvers av offentlig sektor. Ledere og HR rapporterer utfordringer knyttet til endring og omstilling. Det er et behov for å bli tryggere i arbeidsgiverrollen og det er et ønske om å få til en vellykket digitalisering, sier Cathrine Haugene Ljoså.

Hva er de største utfordringene for ledere i staten i dag?

- Det er det sikkert mange meninger om. Personlig, med bakgrunn som forsker på arbeidsmiljø, tror jeg at digitalisering og nye arbeidsformer fører med seg viktige utfordringer. Digitaliseringen vil påvirke veldig mange av de arbeidsmiljøfaktorene som vi vet har betydning for et sunt og godt arbeidsmiljø. Dette er faktorer som krav, kontroll, rolleklarhet, forutsigbarhet, samspill, motivasjon, arbeid-hjem-balanse og slikt. Ledere må forstå hvordan digitaliseringen påvirker disse, og utøve god ledelse basert på denne kunnskapen. Det tror jeg vil være en relativt stor utfordring for mange ledere i dag, sier Cathrine Haugene Ljoså.

I tillegg til sidene på Arbeidsgiverportalen, har Ledelse fått laget en film der tre ledere i staten, deriblant skattedirektør Hans Christian Holte, snakker om hvordan de ser på egen lederrolle.

God ledelse i staten - slik oppleves lederskifter

 

Oppdatert: 12. januar 2022

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.