Et lærende møte er en arena der man gir rom til læring. Hele formålet med møtet er å lære noe, enten om det er for å utvikle en seksjon, avdeling, teamet eller ledergruppen.
En god måte å lære på er sammen med andre. Det er fordi du har mulighet til å få ny innsikt gjennom andres perspektiver, og du kan utvikle egne ideer og tanker gjennom andres refleksjoner.
Felles forståelse for begreper og prosess
Når du skal gjennomføre et lærende møte, er det viktig med gode forberedelser.
Husk å
- sende ut agenda og annet materiell i god tid
- be deltakerne sette seg inn i temaet før møtet
- avklare roller før møtet slik at noen er prosessleder og noen tar tiden
I starten av møtet kan dere ta en runde rundt bordet der dere sier
- hva som er deres oppfatning av hva som skal skje
- hvordan dere forstår temaet.
På denne måten sikrer dere at dere snakker samme språk og at begrepene dere bruker har samme betydning. Når dere har fått felles forståelsesgrunnlag kan dere gå videre i prosessen.
Dialogmetoden - dialog vs diskusjon
Mange møter bærer preg av å være et diskusjonsforum der deltakerne ønsker å komme med egne argumenter heller enn å lytte til de andre deltakerne.
En slik situasjon er ikke gunstig for læring da dere ikke lytter til andres argumenter. Dermed spillere dere hverandre heller ikke gode.
Det kan være flere måter å løse dette på, men her vil vi trekke frem dialogmetoden. I dialogmetoden kommer hver deltaker med sine utsagn etter tur, uten at andre får komme med motargumenter.
Når alle har fått sagt sitt, går dere en ny runde. I denne runden kan deltakerne både endre sitt forrige utsagn etter å ha hørt de andres innspill, eller de kan stille seg undrende og nysgjerrig til de andre deltakerne. Slik kan deltakerne få en enda bedre forståelse av hvordan andre tenker.
Sentrale prinsipper for lærende møter
1. Vær åpen for andres perspektiver og ideer
Det er viktig at du som deltaker tar på deg nysgjerrige briller og er åpen for andres perspektiver og ideer.
Dette betyr at du ikke skal komme med motargumenter til andres utsagn. Ved at deltakerne ikke trenger å forsvare egne argumenter, men heller blir utfordret på å forklare begreper og enkeltelementer, har dere større mulighet til å bygge videre og lære noe sammen.
Ved å stille åpne spørsmål, må den som besvarer spørsmålet tenke seg om og finne nye måter å uttrykke seg på for å få bedre forståelse fra den som lytter.
2. Tilpass møtet etter størrelsen på gruppen
Det er ulike måter å gjennomføre selve møtet på avhengig av størrelsen på gruppen.
Har du et lærende møte i en ledergruppe, vil du som oftest ikke måtte dele opp gruppen Er dere mange som skal være med i det lærende møtet, bør du dele det opp litt underveis. Da kan dere bruke IGP (individ-gruppe-plenum) som et utgangspunkt.
IGP-metoden
I individ-gruppe-plenum starter dere med individuell refleksjon der dere noterer punkter for det aktuelle temaet. Deretter deler dere i mindre grupper eller samtaler med de nærmeste rundt dere.
Når dere har delt i mindre grupper, tar dere en runde i plenum, slik at alle gruppene får sagt sine argumenter. Her kan du også bruke samme prosess ved at hver gruppe kommer med sine argumenter, og at de andre gruppene stiller undrende og nysgjerrige spørsmål
Det er sentralt at dere oppsummerer hva dere har kommet frem til. Hvilke læringspunkter har dere kommet frem til, og hvordan skal dere håndtere dem fremover.
Evaluer også gjerne selve prosessen og se på hvilke utfordringer dere eventuelt har møtt på og som dere ikke ønsker å treffe på en gang til.
Gi refleksjon for læring
Ved å sørge for at dere bruker dialog i stedet for diskusjon, skaper dere rom for at alle får fremmet sin mening.
Det skapes også rom for refleksjon rundt egne og andres perspektiver og at dere gjennom dette skaper noe sammen ved at dere bygger på hverandres uttalelser og resonnementer.
Kilder:
Stein Amundsen (2019) Empowerment i arbeidslivet. Et myndiggjøringsperspektiv på ledelse, selvledelse og medarbeiderskap. Cappelen Damm Akademisk
Linda Lai (1997) Strategisk kompetanseledelse. Fagbokforlaget
Balto & Dahl (2018) Broen mellom ledelse og læring (Fagbokforlaget)