Eldre arbeidstakere har kompetanse og erfaring som er viktig for virksomhetene. Å beholde og rekruttere erfarne medarbeidere er i tråd med regjeringens mål for sysselsetting og påvirker også valg dere gjør i virksomheten.
I årene fremover sørger demografien for at det blir flere seniormedarbeidere i statlige virksomheter, som ellers i arbeidslivet. Stadig flere kan og ønsker å arbeide lenger i staten.
Tre faktorer i en god seniorpolitikk i virksomheten
Som statlig arbeidsgiver har dere flere verktøy for å sørge for seniorer både kan og vil stå lenger i arbeid. Dette gjør dere gjennom:
- Personalpolitikken i virksomheten
- Rekrutteringsprosesser og valg dere gjør i rekrutteringen
- Oppfølging fra ledere
Kunnskapssenter for lengre arbeidsliv (tidligere Senter for seniorpolitikk) har laget en veileder med tips til ledere og tillitsvalgte.
Når regnes du som gammel?
I 2023 anså ledere arbeidstakere som «eldre» i en alder av 58,8 år. Det er også gjennomsnittsalderen for når en leder vil nøle med å kalle inn en kvalifisert søker til intervju.
Fafos rapport om seniorer og seniorpolitikk i statlige virksomheter fra 2017 viser at statlige etater rekrutterer arbeidstakere over 50 år i moderat grad sammenlignet med yngre aldersgrupper.
Seniorer = verdifull og unik kunnskap
Det er gode grunner til å tiltrekke seg og beholde godt voksne medarbeidere. De har lang arbeidserfaring og ofte verdifull virksomhetsspesifikk erfaring. I tillegg har mange seniorer god kjennskap til forvaltningen, og de har som regel lagt den såkalte tidsklemma bak seg.
Ifølge rapporten «Utredning om seniorer i statlig tariffområde» (2024) kan seniorer i mange tilfeller være mer endrings- og omstillingsvillige enn yngre arbeidstakere. Det er i hvert fall lite som tyder på at seniorer tåler omstillinger dårligere enn yngre medarbeidere.
Hvordan kan ledere gjøre virksomheten attraktiv for seniorer?
Svarene fra 1200 ledere i Norsk seniorpolitisk barometer viser at seniorer ofte blir forbigått ved forfremmelser. De deltar sjeldnere på kurs og blir nedprioritert ved innføring av ny teknologi.
Samtidig er dette faktorer som seniorene selv påpeker er viktige for at de skal være motiverte og føle seg verdsatt på jobb.
Jobber du i HR og deltar i ansettelser i virksomheten, kan du du aktivt bidra til tiltak som gjøre din virksomhet mer attraktiv for seniorer. Det samme kan ledere som rekrutterer og følger opp nyansatte.
I «Utredning om seniorer i statlig tariffområde» (2024) oppgir seniormedarbeidere fem faktorer som spesielt gjør at de blir motiverte i jobben:
- Lønn og goder
- Fleksibilitet
- Tilrettelegging av arbeidsplassen
- Informasjon om pensjonsordninger
- Godt arbeidsmiljø
Rapporten skriver at det mest effektive og ideelle er å kombinere individuelle og generelle tiltak.
Som HR-medarbeider kan du legge til rette for dialog mellom ledelse og seniormedarbeidere om hvordan de seniorpolitiske virkemidlene kan tilpasses eldre arbeidstakeres behov.
Det kreves ikke nødvendigvis så mye for å oppnå en vinn-vinn-situasjon der eldre, friske medarbeidere blir motivert til å utsette exit fra arbeidsstyrken, og virksomheten beholder verdifull kompetanse.
Du kan lese mer om hva som motiverer medarbeiderne:
Seniorene blir motivert av å føle seg ønsket
Utredningen viser til at det er en tydelig positiv sammenheng mellom å oppleve og være ønsket og forventet avgangsalder. Blant respondentene som ikke føler seg ønsket, viser utredningen at det er en stor andel som forventer å gå av ved 62 år.
Av dem som oppgir at de forventer å jobbe til 70 år, opplever de fleste at de i stor eller noen grad er ønsket.
Nyttige lenker for deg som ønsker en effektiv seniorpolitikk
Ønsker du å vite mer om hvordan du kan jobbe med å beholde erfarne medarbeidere? Sjekk ut lenkene under:
Lov og regelverk rundt seniorpolitikk
Partene har fremforhandlet seniorpolitiske tiltak for at flere eldre arbeidstakere skal stå lengre i arbeid.
Disse virkemidlene er
- ekstra fridager («seniordager»)
- ekstra ferieuke
- samtaler om utviklingsmuligheter
- tilpasning av arbeidshverdagen.
Arbeidstilsynet har på sine sider også en del råd og regelverk rundt seniormedarbeidere.
Merk at en del rettigheter og plikter knyttet til ansettelse, oppsigelse og andre rettigheter og plikter er regulert av lov om statens ansatte og ikke arbeidsmiljøloven.
Se hovedtariffavtalen punkt 7.5.6 som regulerer noen særlige rettigheter for arbeidstakere over 62 år.
Råd og veiledning for statlige virksomheter
Statens pensjonskasse har samlet konkrete råd for seniorpolitiske tiltak på sine nettsider.
Kunnskapssenteret for lengre arbeidsliv (tidligere Senter for seniorpolitikk) har utarbeidet en seniorpolitisk veiledning om hvordan en kan utvikle en god seniorpolitikk i en virksomhet som også er relevant for statlige virksomheter.
Barometre og rapporter
Ipsos har på oppdrag for Kunnskapssenteret for lengre arbeidsliv gjennomført Norsk seniorpolitisk barometer. Barometeret, som har vært utført årlig siden 2003, gir et rikt datasett med tidsserier på 21 år for en rekke indikatorer. Undersøkelsen har sin bakgrunn i kunnskapssenterets samfunnsoppdrag om å fremskaffe, utvikle og formidle kunnskap og erfaringer som bidrar til økt deltakelse i arbeidslivet blant personer over 55 år.
Oslo Economics har på oppdrag fra Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet gjort en casestudie av statlige virksomheter for å belyse praksis og erfaringer med seniorer i statlig tariffområde.
I 2010 gjennomførte Arbeidsforskningsinsituttet (AFI) en undersøkelse på oppdrag fra daværende Fornyings- og administrasjonsdepartementet (FAD) om bruk av seniordager. Rapporten sier noe om hva som skal til for at seniorer skal velge å ikke gå av med tidligpensjon, og hvordan seniordager påvirker dette valget.