I 2021 gjennomførte fem departementer en pilot og laget hver sin handlingsplan for å få flere lærlinger i sitt departementsområde. Denne siden er en guide til andre departement som ønsker å lage liknende planer, men kan også brukes av andre statlige virksomheter som inspirasjon.
Se mal for og eksempler på handlingsplaner nederst på siden
Om piloten om flere lærlinger i departementsområdet
- Involver underliggende virksomheter og flere avdelinger i departementet i arbeidet
- Samarbeid med andre departementer om mulig
- Bruk tilgjengelig materiale fra pilotprosjektet
- Sett søkelys på hele departementsområdet, ikke kun interne prosesser i departementet
Steg 1: Kartlegging av barrierer og muligheter
For å utarbeide treffsikre tiltak er det nødvendig å kartlegge dagens nåsituasjon for lærlingordningen i departementsområdet.
Begynn med å få god innsikt i
- omfang av lærlingordning i departementsområdet (antall lærlinger, antall virksomheter med lærlinger, lærefag med mer)
- eksisterende styring og oppfølging av lærlingordningen i departementsområdet
- barrierer og muligheter for økt lærlinginntak i hele departementsområdet
Forslag til metode
- Arbeidsmøte med relevante avdelinger i departementet og underliggende virksomheter i departementsområdet.
Tips hvordan tenke
- Bruk gjerne lærlingløpet til å strukturere innsikten og identifisere hvor i lærlingløpet det er behov for tiltak.
Steg 2: Idémyldring av mulige tiltak
Når du har identifisert barrierer og muligheter og behov for tiltak, er neste steg å idémyldre mulige tiltak. I dette steget er formålet først og fremst å komme opp med så mange forskjellige idéer som mulig for å skape et bredt grunnlag å bygge videre på i neste steg.
Forslag til metode
- Arbeidsmøte med departementsområdet og underliggende virksomheter i departementsområdet.
Tips til hvordan tenke
- Det finnes ingen dårlige idéer! Tenk kvantitet over kvalitet.
- Bruk innsiktene fra steg 1 som utgangspunkt for idémyldringen - jobb med ett område/tema av gangen.
- Bruk spekteret av påvirkningsmuligheter (ikke bare tildelingsbrev, men dialog, nettverk, eksisterende lederforum og så videre).
Steg 3: Utarbeide tiltak
Steg tre handler om å videreutvikle ideene til konkrete tiltak. Bygg ut ideene med beskrivelser av tiltakene, spesifiser formålet med tiltaket og fordel roller og ansvar. I løpet av prosessen vil man få et klarere bilde av hvilke tiltak som er gjennomførbare.
Forslag til metode
Arbeidsmøte med relevante avdelinger i departementet og underliggende virksomheter i departementsområdet.
Tips til hvordan gjøre det
- Se mal til handlingsplan og handlingsplanene til pilot-deltakerne som eksempel på hvordan man kan beskrive tiltakene ytterligere og fordele roller og ansvar.
- Del tiltakene med underliggende virksomheter og få tilbakemelding.
- Gjør en kost/nytte-vurdering av tiltakene og velg ut tiltakene dere ønsker å ha med i handlingsplanen. Tilpass antall tiltak i handlingsplanen til hva dere klarer å følge opp.
Steg 4: Utarbeide handlingsplan
I utarbeidelsen av handlingsplanen er det på tide å lage en plan for gjennomføring av tiltakene og hvordan tiltakene skal følges opp. Videre må man sørge for forankring av handlingsplanen og planlegge for iverksettelse av planen.
Forslag til metode
- Del utkast til handlingsplanen underveis med andre avdelinger og underliggende virksomheter for innspill og forankring.
Tips til hvordan gjøre det
- Bruk mal til handlingsplan som utgangspunkt for handlingsplanen. Bruk gjerne de ferdige handlingsplanene til departementene i pilotprosjektet som inspirasjon.
- Sett tydelige mål, tenk SMART-modellen (specific, measurable, attainable, realistic, times-based).
- Sett av tilstrekkelig tid til forankring i linja i departementet.