Det er ditt ansvar som virksomhetsleder å sørge for at organisasjonen leverer resultater og når målene for omstillingen. For å ta virksomheten videre etter endringene, må du kommunisere gevinsten godt og fortelle de gode historiene.
- Vær rask med å beskrive resultater av endringene fortløpende til de ansatte. Bruk de interne kommunikasjonskanalene. Hvilken gevinster ser du som virksomhetsleder når som endringen er gjennomført?
- Finn og fortell de gode historiene. Kommunikasjonsenheten/kommunikasjonsdirektøren kan hjelpe deg og finne en god måte å gjøre dette på.
- Vær bevisst at du som leder har hatt lenger tid til å tilpasse deg en ny situasjon enn dine medarbeidere. Kanskje du er klar for nye omstillinger, mens andre strever med å tilpasse seg den forrige.
- Gjør kulturarbeid. Å jobbe med virksomhetskulturen er viktig hele tiden, men spesielt viktig er det i endringsprosesser. Sett av tid til å involvere tillitsvalgte, ledere og medarbeidere i å finne arenaer og tiltak som stimulerer til endringskultur.
- Etablere en effektiv ledergruppe. Fungerer ledergruppen godt etter omstillingen? Har du fått inn flere nye ledere i ledergruppa? Benytt gjerne DFØs utvikling av ledergrupper-program , som er et refleksjonsverktøy for ledergrupper som dere enkelt kan bruke i egen ledergruppe uten ekstern støtte.
- Gjør en evaluering av samarbeidet med tillitsvalgte. Dokumenter dette slik at dere kan se hva som fungerte godt under denne omstillingen og hva du og dere kan forbedre til neste runde med omstilling.
- Bruk gjerne medarbeidersamtaler, medarbeidermålinger, brukerundersøkelser og andre målinger til å innhente informasjon slik at du kan iverksette tiltak som styrker måloppnåelsen. Dette arbeidet kan også avdekke risiko som høyt sykefravær, høy turnover og andre uønskede konsekvenser.
Har du flere spørsmål? Eller mer komplekse problemstillinger enn du får svar på her? Ta kontakt med Statens arbeidsgiverstøtte.