Tips til en god utlysningstekst

For å nå relevante søkere, må du skrive en god utlysningstekst. Les nyttige tips fra HR-medarbeidere i statlige virksomheter, og se vårt eksempel på en god stillingsannonse.

Det er mange faktorer du skal huske på når du skriver en utlysningstekst i staten. Det viser både vårt eksempel på en utlysningstekst, og rådene fra HR-medarbeidere som nylig deltok på vår pop up-café med tema utlysningstekst. Du kan se tips til hva de ville hatt med i utlysningsteksten lenger ned.

To personer som samarbeider foran en PC-skjerm
Foto: DFØ
Det kan være lurt å sparre med kommunikasjonsenheten hos deg om både tekst og kanaler du skal bruke når du lyser ut den ledige stillingen.

Korrekt og inviterende utlysningstekst

I vårt eksempel kan du la deg inspirere til hvordan utforme annonsen slik at du får med det du skal, at du får relevante søkere og samtidig får vist frem mulighetene i å jobbe hos deg.

I eksempelet har vi tatt høyde for at utlysningsteksten oppfyller statens lov- og regelverk, og at du skriver på en måte som gjør at så mage relevante søkere som mulig har lyst til å søke jobben. Teksten gir også inspirasjon til hvordan jobbe med fellesføringen om mangfold.

Eksempel på stillingsannonse
pdf 210.56 KB

Eksempelet på utlysningstekst kort oppsummert

Jobb med overskriften i en utlysningtekst

Formuler overskriften som et spørsmål for å vekke interesse hos søkerne.

Gi informasjon om stillingen

Snakk direkte til drømmekandidaten og skriv «du» og «deg».

Gjør det enkelt for søkeren å bli raskt kjent med hva som er viktig i denne stillingen og hvilke ambisjoner seksjonen har.

Fortell søkeren om samarbeidskultur og miljø

Husk samfunnsoppdraget og hvordan seksjonen har et eierskap til det ved bruk av «vi er» , « vi arbeider med ».

Beskriv arbeidsoppgaver godt

Definert og spesifiser tydelig arbeidsoppgavene med mål om å fortelle søkeren hva stillingen innebærer.

Vær tydelig på kvalifikasjonskrav

Skill mellom må-krav og bør-krav. Må-krav er krav søkeren er nødt til å oppfylle, mens bør-krav er kvalifikasjoner som det er fint at søkeren også har.

Kvalifikasjonskravene utdanning og erfaring sorteres på må- og bør-krav.

Beskriv personlige egenskaper

Personlige egenskaper er en del av kvalifikasjonskrav og kan sorteres som enten må- eller bør krav.

Beskriv ønskede egenskaper i en liten tekst satt i en kontekst, for å tydeliggjøre og definere kravene til egnethet.

Vis hva arbeidsplassen tilbyr

Beskriv hva seksjonen jobber spesifikt med og hvilke verdier dere har, dette er søkerne nysgjerrig på.

Beskriv jobben du gjør med mangfold

Oppdater og skreddersy mangfoldserklæring til din virksomhet, uthev hvordan dere er gode på å inkludere.

Ønsker du mer inspirasjon, se tekstdoktor Christine Calverts tips under:

Gode tips til utlysningstekst fra HR-medarbeidere i staten

Statens arbeidsgiverstøtte hadde nylig en digital pop-up café der 25 statlige virksomheter diskuterte hvordan de jobber med stillingsannonser hos seg.

Her er er tipsene som ble delt under å arrangementet om utlysningstekster:

Bruk av KI som støtte når du skriver utlysningstekst

Språkmodeller som ChatGPT kan være til god hjelp til å skape engasjerende stillingsannonser. Å la lage en stillingsannonse ved hjelp av en språkmodell er også en fin øvelse for å bli kjent med teknologien, dersom dette er nytt for deg.

Ha en god dialog med leder som rekrutterer

Gå i dialog med ledere om må/bør krav i utlysningsteksten og hvordan disse er bindende i rekrutteringsprosessen. Det er ikke alltid at like enkelt å forutse betydningen av noe mange kanskje bare tenker er en språklig variasjon. 

Løft godene den ansatte får gjennom Statens pensjonskasse (SPK)

Ikke alle vet om godene de får gjennom SPK som statsansatt. Å løfte disse frem i stillingsannonsen kan være positivt. Statens pensjonskasse har laget en egen side med eksempeltekster som viser medlemsfordelene på SPK sine sider:

Ta en titt på og jobb med mangfoldserklæringen

Alle virksomheters har i 2024 fått en fellesføring om å rapportere om positiv utvikling i antall ansettelser av personer med funksjonsnedsettelse i sin virksomnhet. For å få flere søkere i målgruppen bør du se på teksten dere benytter om dette i stillingsannonsene i dag. Les gjerne våre råd rundt dette:

Bruk kommunikasjonsenheten din

Be om tips og hjelp fra kommunikasjonsenheten for å få frem riktig budskap og hjelp til å velge kanaler der du treffer relevant kandidater. De er eksperter på å utforme gode målrettede tekster. 

Meld deg på digitale pop-up om rekruttering

I 2024 arrangerer Statens arbeidsgiverstøtte flere digitale pop-up cafés om ulike deler av rekrutteringsprosessen.

Neste digitale pop-up café er 17. april kl. 09-10, hvor temaet er «Vurdering av kandidater».

Publisert: 7. mars 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.