Som arbeidsgiver har du plikt til å sørge for at arbeidstaker tar ut all ferie hvert år. Du kan ikke betale ut ferie som ikke blir avviklet. Derfor er god planlegging viktig for både deg og medarbeiderne dine.
Uttak av ferie i staten følger både ferieloven og særavtalen om ferie for statsansatte. Både du som arbeidsgiver og dine medarbeidere har ansvar for at ferie blir tatt ut. Her er en kort oversikt.
Du som arbeidsgiver:
- må diskutere tidspunkt for ferien med arbeidstaker eller arbeidstakers tillitsvalgte i god tid før ferien skal tas.
- har siste ord i saken hvis arbeidsgiver og arbeidstaker ikke blir enige.
- kan ikke stryke den lovfestede ferien, og isteden betale ut lønn for feriedagene. Det er kun når en ansatt slutter, at feriedager som ikke er benyttet, kan betales ut.
Arbeidstaker:
- har plikt til å avvikle feriefritiden hvert år med noen få unntak
- kan si nei til å avvikle ferie, hvis feriepengene de har opptjent hos nåværende og/eller tidligere arbeidsgiver ikke dekker lønnsbortfallet under ferien
- kan som hovedregel kreve å få vite når ferien kan tas, senest to måneder på forhånd
- kan kreve å få ta tre ukers sammenhengende ferie i løpet av hovedferieperioden 1. juni–30. september
- kan i tillegg kreve å få avvikle en uke sammenhengende av de resterende dagene
Arbeidsgiver og arbeidstaker kan dessuten skriftlig inngå avtale om overføring av inntil 14 feriedager til neste år.
I staten har alle arbeidstakarar 25 dagar ferie med eller utan lønn. Er du over 60 år, har du fem dagar ekstra. Feriepengar tener du opp i året før du avviklar ferie.