I statsansatteundersøkelsen 2024 sier kun 50 prosent av respondentene at nærmeste leder hjelper dem med å utvikle deres kompetanse. Se våre råd og tips for å bli god på kompetanseledelse.
En av de viktigste faktorene for å beholde dine medarbeidere, er å gjøre det mulig for dem å utvikle sin kompetanse.
Kompetanseutvikling = attraktiv arbeidsgiver
I tre kartlegginger blant medarbeidere ligger kompetanseutvikling som en av toppårsakene til at virksomheten blir opplevd som en attraktiv arbeidsgiver (kilde: Randstad, Universum og Academic Work).
Staten er ikke noe unntak, og statsansatte er opptatte av å få bruke og utvikle sin kompetanse.
I statsansatteundersøkelsen 2024 opplever 78 prosent av respondentene at de får muligheten til å utvikle sin kompetanse gjennom oppgavene. 16 prosent sier imidlertid at kompetanseutvikling ikke gir dem mulighet til å få nye oppgaver eller ansvarsområder.
50 prosent av respondentene oppgir at de er helt enige eller enige i at lederen deres bidrar til at de får utviklet sin kompetanse.
Nedenfor finner du et kort e-læringskurs i kompetanseledelse, samt tips til hvordan du som leder gjennom året kan bruke medarbeidersamtalene til å aktiv bidra til utvikling av dine medarbeidere.
E-læringskurset: Kompetanseledelse
I kurset Kompetanseledelse kan du på få gode tips, maler og verktøy.
I kurset får du lære om at kompetanseledelse består i å:
- sette retning i tråd med virksomhetens mål
- forstå hvilken kompetanse dere trenger
- fordele arbeidsoppgaver riktig
- se mulighetene i medarbeiderne
- ta styring på kompetanseutviklingen i egen enhet
Bruk medarbeidersamtalene til å kartlegge kompetanse
Medarbeidersamtaler er en viktig arena for ledere og medarbeidere til å snakke om kompetanseutvikling.
Ved å ha flere korte og målrettede medarbeidersamtaler i året hvor kompetanseutvikling er temaet, blir du en tydelig og bedre kompetanseleder. Dette er viktig både for å beholde og utvikle dine medarbeidere, men også å levere godt på oppdragene du har i din enhet.
Samtalen kan gi deg en individuell tilnærming til hver medarbeiders utvikling, og gjennom samtalen kan du formidle forventningen til og målene for ønsket kompetanseutvikling.
Du kan finne gode maler for medarbeidersamtaler her: