I Lånekassen er kritisk IT-kompetanse løst med ansettelse av hjemmekolleger

IT-kompetanse er en av de mest etterspurte ferdighetene i norsk arbeidsliv om dagen. Lånekassen bestemte seg for å tenke nytt for å tiltrekke seg IT- medarbeidere, og lyste ut sine kompetansekritiske IT-stillinger «over hele landet». Les om Lånekassens erfaringer så langt.

To kvinner
Foto: Lånekassen
HR-medarbeider Kine Grorud og HR-leder Thea Sivertsen i Lånekassen har gjort seg gode erfaringer med onboarding av nye hjemmekolleger.

Lånekassen, med sine 350 årsverk, gjennomfører ca. 40 rekrutteringsprosesser i året. De får mange kvalifiserte søkere til sine stillinger, men har i likhet med andre virksomheter opplevd at det har vært utfordrende å tiltrekke seg IT-kompetanse.

— Vår IT-avdeling har kontorsted både i Oslo- og Trondheim, men arbeidsmarkedet for disse to stedene har ikke gitt oss tilstrekkelig med kvalifiserte søkere på IT-stillinger, sier leder for HR i Lånekassen, Thea Sivertsen.

I starten av 2021 besluttet derfor ledergruppen seg for å ta i bruk nye virkemidler gjennom et pilot-prosjekt for å tiltrekke IT-kompetanse i hele landet. Formålet med piloten var å tiltrekke seg dyktige teknologer, og å prøve ut fjernarbeid som arbeidsform. Arbeidsgiverportalen har snakket med Sivertsen og hennes HR-kollega, Kine Grorud, om Lånekassens erfaringer med å rekruttere og onboarde sine fjernbaserte IT-ansatte, eller “hjemmekolleger” som de kaller dem.

Arbeidssted Norge gav flere kvalifiserte søkere

Etter god planlegging, og godt samarbeid med de tillitsvalgte, utlyste Lånekassen våren 2021 seks IT-stillinger med arbeidssted i hele Norge. De fikk 117 søkere, en dobling av antall kvalifiserte søkere, hvor fire av de seks stillingene nå er blitt besatt. Tre av de fire rekrutterte er det Lånekassen kaller «hjemmekolleger», og er bosatt i Tromsø, Ringebu og Stavern.

En mann
Foto: Lånekassen
Endre Engseth er en av Lånekassens nye hjemmekolleger.

— Vi gjorde en kartlegging blant søkerne på IT-stillingene som viste at halvparten ikke hadde søkt hvis ikke arbeidstedet hadde vært i hele Norge, sier Kine Grorud.

Lånekassen tok med seg erfaringene fra den første rekrutteringsrunden av «hjemmekollegaer» da de skulle i gang med en ny rekrutteringsprosess av IT-stillinger høsten 2021. Også denne runden viste seg å være en suksess, og Lånekassen ansatte tre nye hjemmekollegaer i desember 2021.

Onboarding av «hjemmekolleger»

Det var viktig for Lånekassen å gi de nye «hjemmekollegaene» en introduksjon som ga dem et godt bilde av virksomheten, kollegaer, arbeidsmåter og arbeidsoppgaver. Thea Sivertsen forteller at de var opptatt av å få “hjemmekollegene” raskt opp i fart og legge til rette for at de lyktes. Lånekassen laget derfor et noe utvidet og tilpasset program som inneholdt:

  • Oppstart med to uker fysisk oppmøte på Oslo- og Trondheimskontoret  
  • En noe utvidet onboarding, med innføring i hva Lånekassen gjør og samhandling på tvers av avdelinger, kontorsteder og fagmiljøer
  • Tettere oppfølging fra leder, både personalleder og faglig leder

Viktig med fysisk oppstart

Mann i naturen
Foto: Lånekassen
Per Schrader har også kontor fast hjemme.

— En erfaring fra de første månedene i Lånekassen viser at de nyansatte «hjemmekollegene» våre ikke trenger annen oppfølging enn andre nyansatte som har hatt oppstart på hjemmekontor, sier Kine Grorud. Alle nyansatte har imidlertid uttrykt at den fysiske oppstarten var viktig.

— Ja, våre «hjemmekolleger» er mindre spesielle enn vi trodde. Hos oss sitter halvparten av IT-medarbeiderene på henholdsvis Oslo- og Trondheimskontoret, og de er vant til å samarbeide digitalt. IT-teamene har også flere ukentlige faste og strukturerte arbeids- og statusmøter med fagleder og personalleder som bidrar til effektivt samarbeid og tydelig oppgavefordeling, sier Thea Sivertsen.

Vil fortsatt satse på tilstedeværelse på kontoret

HR, tillitsvalgte og kommunikasjonsavdelingen i Lånekassen har jobbet med å være tydelige internt på at denne piloten kun gjelder for et knippe IT-stillinger. Dette har vært viktige avklaringer for å kunne møte forespørsler fra andre ansattes ønske om tilsvarende ordninger for fjernarbeid, både før, under og etter utlysning av IT-stillingene.

— Vi i Lånekassen mener fortsatt at ansatte på kontor er det beste, og der støtter vi oss også på kunnskapsgrunnlag fra Stami, sier Thea Sivertsen. Hun understreker at det er det krevende arbeidsmarkedet på IT-stillinger som er årsaken til pilot-prosjektet.

— For øvrige medarbeidere tester vi nå ut en hybridløsning der vi tre dager på kontoret, og to dager fleksibelt, og dette skal vi evaluere etter hvert, avslutter Thea Sivertsen.  

Rekruttering av IT-personell er en utfordring for flere statlige arbeidsgivere

37 prosent av HR-lederne som har svart på arbeidsgiverbarometeret i 2021, mener at det er meget eller ganske utfordrende å rekruttere riktig IT-kompetanse.

Publisert: 9. februar 2022 Oppdatert: 24. november 2022

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.