Direktør Rose-Marie Christiansen, skulle opprette en ny virksomhet, flytte flere eksisterende oppgaver og fusjonere disse inn i Helseklage. Her forteller hun hva de lyktes best med og hva som var utfordrende.
Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten (Helseklage) er en statlig virksomhet underlagt Helse- og omsorgsdepartementet. Helseklage ble etablert 1. januar 2016.
Helseklage er sekretariat for fem nemnder:
- Pasientskadenemnda
- Statens helsepersonellnemnd
- Apotekklagenemnda
- Klagenemnda for behandling i utlandet
- Preimplantasjons-diagnostikknemnda
Helseklage behandler klagesaker fra:
- Helfo
- Norsk pasientskadeerstatning
- Statens helsetilsyn
- Helsedirektoratet
- Statens legemiddelverk
- Fylkesmannen
- De regionale helseforetakene
- Oslo universitetssykehus
- Luftfartstilsynet
Regjeringen besluttet i mai 2015 at Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten (Helseklage) skulle opprettes og flyttes fra Oslo til Bergen.
Arbeidsgiverportalen har snakket med direktør Rose-Marie Christiansen og hvilke erfaringer hun har gjort seg med denne omstillingen.
Omstillingen innebar fusjon mellom Pasientskadenemnda og Statens helsepersonellnemnd, samt å overta klagesakene som Helfo og Helsedirektoratet frem til da hadde hatt ansvaret for.
Rose-Marie Christiansen trekker frem støtte fra eierdepartement, å få avklart handlingsrommet og det å skape ro i organisasjonen som tre viktige faktorer i omstillingen.
Støtte fra eierdepartement
– Det er viktig å få rammevilkår som hjelper oss i omstilling. Det var derfor viktig med tett dialog med eierdepartementet. Jeg var tydelig og åpen om risikoene jeg måtte ta for å skaffe meg det handlingsrommet jeg mente jeg trengte. Dette gjaldt for eksempel diskusjoner om omstillingskostnader og lovnader til de ansatte om at de ikke ville miste jobben i omstillingsperioden.
Skape ro i organisasjonen
– Da melding om omstilling kom, var det viktig for meg å sikre ro i organisasjonen. Jeg visste at jeg ville trenge de dyktige fagfolkene i Oslo til å lære opp nye folk i Bergen og jeg valgte blant annet å ta risikoen det innebar med å love at ingen måtte slutte før 31.12.2017.
Få avklart handlingsrommet
– Det var viktig å få på plass hvilket handlingsrom jeg hadde i ulike saker. Jeg skulle jobbe med alt fra fusjon og flytting til praktiske oppgaver som å skaffe nye lokaler i Bergen.
– Som en forholdsvis liten virksomhet så er spillerommet på ressurser og budsjettsiden ikke så store, og vi fikk merke at økonomien ble krevende for oss i omstillingen. Om vi hadde kommet ordentlig i gang i Bergen tidligere, mener jeg at vi i dag hadde hatt mindre restanser enn hva som er tilfelle i dag.
Hva synes du at dere har lykkes aller best med?
– Jeg syntes vi har lykkes både med rekruttering og kompetanseoverføring. Oslo-folkene har vært genuint interessert i at de nyansatte i Bergen skal lykkes, og vi har klart å beholde et godt arbeidsmiljø og optimismen. For medarbeiderne i Oslo har jeg fokuserte på viktigheten av å få omstillingskompetanse på CV-en. Vi er neppe de siste som kommer til å flytte ut av Oslo.
– Gjennom omstilling har vi opparbeidet god prosjektkompetanse i organisasjonen, og dette har vi hatt stor glede av ved flere korsveier. Vi har hatt godt samarbeid med de tillitsvalgte, med regelmessige, hyppige samarbeidsmøter underveis.
HRs viktigste rolle i prosessen
Christiansen trekker fram at HR har vært en viktig ressurs hele veien. Hun løfter frem at HR har levert svært verdifulle bidrag på disse områdene:
- rekruttering, personalrammeverk og sørge for å få rutiner på plass
- onboarding av masse mennesker på en gang – krevende!
- å sørge for at Helseklage alltid fremstår profesjonelle
- å holde prosessene innenfor gjeldende regelverk
- å bruke handlingsrommet og ikke blir for rigide
Hva blir viktig for Helseklage fremover?
– Vi er nå midt i en strategiprosess hvor vi jobber med brukerfokus, effektivitet, og å skape en attraktiv arbeidsplass. Videre må vi jobbe med å smelte sammen noen ulike kulturer med ulike arbeidsmåter. En kultur har vært opptatt av mål- og resultatstyring, og stilte store krav til produksjon hos den enkelte saksbehandler, og en annen kultur har hatt det faglige som er drivkraften, og jakten på det perfekte.
– Vi må sørge for å videreutvikle fagmiljøet i Bergen, og jobbe med arbeidsflyt og ytterligere effektivisering, og da får vi trent på robusthet og økt vår endringskompetanse, sier Rose-Marie Christiansen.