NAV-tilbud til statlige virksomheter i Oslo

Statlige virksomheter i Oslo skal få konkret hjelp til inkluderingsarbeid fra NAV Oslo arbeidslivssenteret. Her kan du lese hva NAV kan bistå dere med.

NAV Oslo arbeidslivssenteret skal være et kontaktpunkt for de statlige virksomhetene og hjelpe statlige arbeidsgivere med å rekruttere ansatte innen målgruppen personer med nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en.

Bistand til å oppfylle fellesføringen om inkludering

Denne bistanden vil være en hjelp også i arbeidet med fellesføringen om Positiv utvikling i antall ansettelser av personer med funksjonsnedsettelse. Mer om fellesføringen og kravet om rapportering, finner du i lenken under:

Kontakt NAV tidlig i rekrutteringsprosessen

Det er lurt å kontakte NAV Oslo arbeidslivssenteret så tidlig i rekrutteringsprosessen som mulig. De 15 bydelsvise NAV-kontorene i Oslo har til sammen oppfølgingsansvar for flere tusen brukere i målgruppen for fellesføringen.

Kontaktpersonene hos NAV Oslo arbeidslivssenteret har god kunnskap om statsansatteloven og rammebetingelsene for rekruttering i staten.

NAV Oslo kan bistå med flere sider av prosessen med å finne riktige kandidater.

Å finne aktuelle kandidater blant NAVs brukere i Oslo som er i målgruppen

Alle stillinger i staten skal, med noen få unntak, kunngjøres offentlig.

NAV  kan identifisere aktuelle kandidater til stillingen fra sitt brukerregister. Disse kandidatene må oppfylle kravene og forventningene dere har til stillingen.

NAV kan gjennomføre en første «intervjurunde» for dere for å kvalitetssikre de mest aktuelle kandidatene. NAV kan også oversende kandidatenes CV for gjennomsyn, forutsatt at brukeren har gitt sitt samtykke til dette.

Alle kandidater som dere og NAV anser som aktuelle, må søke stillingen på vanlig måte.

Å avklare tilretteleggingsbehov for aktuelle kandidater

Kandidaten kan, sammen med NAV, fortelle dere om eventuelle tilretteleggingsbehov. NAV kan også bistå med å opprette kontakt med andre aktuelle enheter i og utenfor NAV for å få til best mulig tilrettelegging.

NAV gjør en individuell vurdering i samråd med kandidaten og arbeidsgiver.

Å vurdere virkemidler NAV rår over for dere som virksomhet

NAV rår over en rekke virkemidler som virksomheter kan ha nytte av. Aktuelle virkemidler hos NAV kan være

  • Lønnstilskudd
  • Mentorordning
  • Funksjonsassistent­ordning
  • Personlige tilretteleggingsavtale
  • Ulike andre hjelpemidler

Hvilke virkemidler som bør brukes, avhenger av behovet til den enkelte kandidaten. NAV gjør en individuell vurdering i samråd med bruker og arbeidsgiver.

Å følge opp den nyansatte etter ansettelse

Noen ganger kan det oppstå nye utfordringer verken du eller den nyansatte tenkte på når personen har startet i jobben. Konkret oppfølging av den nyansatte gjøres av det NAV-kontoret i Oslo som den nyansatte tilhører. NAV Oslo kan bistå dere i å koordinere denne oppfølgingen.

Som arbeidsgiver skal dere oppleve at dere får støtte hvis nye utfordringer skulle dukke opp.

Å være en samtalepartner for HR-ansatte og ledere i å rekruttere mer inkluderende

NAV Oslo arbeidslivssenteret kan bistå i rekrutteringsarbeidet, være en diskusjonspartner og gi veiledning i inkluderings- og mangfolds­rekruttering om dere har behov for det. NAV kan også delta i møter og holde innlegg knyttet til inkluderingsarbeid.

Kontaktperson i NAV Oslo arbeidslivssenteret for statlige virksomheter i Oslo:

Harald Norberg
E-post: harald.norberg@nav.no
Mobil: 977 00 720

Oppdatert: 9. august 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.