Hovedtariffavtalene (HTA)

Hovedtariffavtalene inneholder bestemmelser om generelle lønns- og arbeidsvilkår for ansatte i staten. Det er de sentrale partene som fremforhandler hovedtariffavtalene.

For perioden 1. mai 2024 - 30. april 2026 er det inngått to likelydende hovedtariffavtaler.

  • Den ene er inngått mellom staten v/Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD) og LO Stat og YS Stat
  • Den andre avtalen er inngått mellom staten v/DFD på den ene siden og Akademikerne og Unio.

Hvem omfattes av hovedtariffavtalene?

Dagens hovedtariffavtaler gjelder fra 1. mai 2024 til 30. april 2026.

  • Medlemskap i en organisasjon binder for hele avtaleperioden. 
  • Ansatte som er uorganisert eller medlem av en forening utenfor det statlige tariffområdet, er ikke tariffbundet til noen organisasjon. Dersom de melder seg inn i en organisasjon omfattet av det statlige tariffområdet, er de bundet til denne organisasjons avtale fra og med inn-meldingsdag. Dette gjelder gjennom hele tariffperioden.

Dette reguleres i hovedtariffavtalen

Bestemmelser om overtidsbetaling, arbeidstid, rett til lønn under sykdom og seniorpolitiske tiltak er eksempler på lønns- og arbeidsvilkår som reguleres i hovedtariffavtalene.

Dette er bestemmelser som partene sentralt har forhandlet fram, og som partene lokalt må følge opp i virksomheten. Disse bestemmelsene gjelder for alle arbeidstakere i staten.

Lokalt i virksomhetene må du som arbeidsgiver og de tillitsvalgte samarbeide gjennom å informere, drøfte eller forhandle saker som er nevnt i avtalene. 

Det årlige lokale lønnsoppgjøret er den viktigste saken, men partene lokalt skal også samarbeide om andre saker som berører arbeidstakernes lønnsvilkår.

De vanligste sakene partene lokalt skal samarbeide om er:

  • hvilken lønn en ny stilling skal kunngjøres med
  • årlige lokale lønnsforhandlinger
  • lønnsforhandlinger på særlige grunnlag
Oppdatert: 6. februar 2025

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.