Som leder er det din oppgave å ta tak i en medarbeider som ikke fungerer som forventet. Første bud er å ta en samtale med medarbeideren. Her finner du hvordan du kan går fram.
Planlegge og forberede møte
- Lage en agenda og sett mål for møtet
- Få fakta på bordet fra alle involverte
- Finn frem eventuell tidligere dokumentasjon fra møtene, og lag en oversikt som viser tidspunktene dere har hatt samtaler på
- Sjekk ut lov og regelverk, og vurder om det er grunnlag for reaksjoner
- Målet ditt med møtet bør være at saken løses
Dette gjør du
- Vurder ditt behov for egen støtte. Søk gjerne råd og hjelp hos HR
- Send møteinnkalling med tydelig agenda som også viser klart hva saken dreier seg om
- Tenk over tidspunktet du velger, og sett av nok tid
- Informer om at medarbeidere kan ta med tillitsvalgt eller annen støtte
Dette bør du tenke på før møtet
- Innstille deg på at du ikke har hele bildet. Du skal nå høre medarbeiders versjon for å komplettere alle faktaopplysninger du har
- Tenk over hva som er neste skritt. Skal vi ha en ny samtale og når har vi den? Er det andre oppfølgingspunkter? Oppfølging bør skje raskt
- Forbered gode spørsmål. Det er medarbeider som skal snakke og du skal lytte
- Vurder om det hensiktsmessig å snakke om mulige tiltak i møtet, eller om det bør vente til et senere møte
- Hva mener du skal til for at saken løser seg? Hvilken endring må du som leder se?
- Tenk over hvem du skal møte, og tilpass samtalen
Ulike typer personligheter
Forbered deg gjerne ved å ta vårt e-læringskurs om å takle og håndtere vanskelige samtaler: