Nærings- og fiskeridepartementet søkte om midler innenfor temaet «Organisasjons- og ledelsesutvikling» og ble tildelt kr. 500 000.
Om prosjektet
Formålet med prosjektet var å bidra til en effektivisering av arbeidsprosesser ved å ta i bruk tilgjengelig teknologi, og etablere en metodikk som sikrer god kvalitet i saksbehandlingsprosesser, samt styrke departementets digitale kompetanse.
Prosjektet skulle resultere i en digital portal for 1-3 av
departementets mest sentrale arbeidsprosesser. Portalen skulle
blant annet inneholde brukerveiledning, e-læringskurs og et søkbart
oppslagsverk. Det skulle utvikles en metode og verktøy for gjenbruk
og videreutvikling for å digitalisere, eventuelt automatisere.
Prosjektgruppen i departementet startet med å undersøke muligheten
for å kunne bruke eksisterende informasjons- og
kommunikasjonsteknologi, og videreutvikle denne.
Samhandlingssystemet, SharePoint, viste seg å være egnet som portal
for arbeidsprosesser, og kombinert med systemet Visio var det mulig
å få arbeidsprosessene visualiserte. Prosjektgruppen testet om det
var mulig å lenke til forskjellige opplæringsmoduler, som for
eksempel e-læring fra Difi og brukermanualer fra DFØ, for å få
en brukertilpasset løsning basert på aktiviteten/funksjonen
brukeren skulle utføre. Dette gjør det enkelt for brukeren å
navigere seg frem til relevant og oppdatert informasjon ut fra
hvilken rolle brukeren har, og hvor i prosessen aktiviteten skal
utføres.
Prosjektet har bidratt til en større forståelse av hva
digitalisering vil innebære relatert til standardisering av
arbeidsprosesser, opplæring, informasjonsflyt, effektivisering og
helhet, både internt i departementet og i en interdepartementale
arbeidsgruppe som har jobbet med standardisering av
arbeidsprosesser, informasjonsforvaltning og
kompetanseutvikling.
Samarbeid med andre virksomheter
NFD har samarbeidet med flere andre departementer, DSS og DFØ. Vi har også hatt samtaler med Difi om hvordan læringsplattformen til Difi kan kobles til opplæring i de forskjellige stegene i arbeidsprosessene.
Involvering av de tillitsvalgte
Departementet oppgir at tillitsvalgte ga sin støtte til prosjektet.
Spredning
Departementet har fått kunnskap og erfaring, som aktivt deles og
diskuteres med andre i
departementsfellesskapet, Departementenes sikkerhets- og
serviceorganisasjon, Direktoratet for økonomistyring og
Direktoratet for forvaltning og IKT.
Kontaktperson for prosjektet
Anne Birgit Gravdahl