Ofte stilte spørsmål om lokale lønnsforhandlinger

Under følger et utvalg av spørsmål med svar som Statens arbeidsgiverstøtte har fått om lokale lønnsforhandlinger og det sentrale lønnsoppgjøret 2024.

Du kan se mer om hvordan forholde deg til årets lokale lønnsforhandlinger i følgende personalmeldinger fra Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.

Lokal lønnspolitikk

Må vi ha en skriftlig lønnspolitikk?

Ja, lønnspolitikken skal være nedfelt skriftlig (HTA pkt 2.3). Lønnspolitikken skal ivareta alle medarbeidere uavhengig av om de er organisert eller ikke, og uavhengig av hvilken organisasjon de måtte være tilknyttet.

I tillegg gir dette ledelsen, sammen med fagforeningene, mulighet til å ha et mer strategisk og overordnet perspektiv på hvordan dere vil bruke lønnssystemet og hvilke lønnsmessige tiltak som er riktige for virksomheten. 

Vi blir ikke enige med de tillitsvalgte om vår lokale lønnspolitikk. Hva gjør vi?

Partene, det vil si ledelsen og fagforeningene, skal ha en omforent og skriftlig lokal lønnspolitikk om hvordan lønnssystemet skal brukes.

Er dere uenige, må dere fokusere på det dere enige om og skrive det ned. Lønnspolitikken skal kun inneholde det dere er enige om. Uenigheter kan ikke tvisteløses.

Skal vi lage en lokal lønnspolitikk for hver av hovedtariffavtalene?

Nei, det skal bare lages én lokal lønnspolitikk for virksomheten. Det er litt forskjell mellom hovedtariffavtalene, men både hovedtariffavtalen med Akademikernes og med LO, Unio og YS sier at vi skal ha én omforent skriftlig lokal lønnspolitikk.

Lønnspolitikken skal ivareta alle medarbeidere uavhengig av om de er organisert eller ikke, og uavhengig av hvilken organisasjon de måtte være tilknyttet.

Står det i noe hovedtariffavtalen om når vi kan bruke de ulike stillingskodene som rådgiver, seniorrådgiver og liknende?

Det finnes ingen beskrivelser i hovedtariffavtalen om når man kan bruke de ulike stillingskodene, rådgiver, seniorrådgiver og liknende. Det er opp til arbeidsgiver å bestemme. Dette bør være gjennomtenkt og nedfelt i virksomhetens lønnspolitikk som er omforent med de tillitsvalgte.

Vær oppmerksom på at de stillingskodene som står under de ulike departementsområdene ikke kan brukes utenfor departementsområdet uten å ha avtalt det med fagdepartementet.

Kan vi bruke arbeidstitler på alle ansatte i vår virksomhet?

Ja, i hovedtariffavtalenes pkt 2.3 er det avklart at arbeidstitler brukes i tillegg til stillingskodene i lønnsplanheftet.

Tariffbundethet

Hvem er omfattet av hvilke avtaler?

Det et prinsipp at arbeidstaker som er medlem i en hovedsammenslutning, må følge avtalen for hovedsammenslutningen i hele tariffperioden – selv om arbeidstaker melder seg ut eller bytter hovedsammenslutning.

Tariffperioden for medlemmer i Akademikerne er fra 1. mai 2024 til 30. april 2026. Vær likevel oppmerksom på at virkedato for lokale lønnsforhandlinger i 2024 er 2. juni.

Det betyr at arbeidstakere som var medlem i et forbund tilknyttet Akademikerne 1. mai, vil være bundet av denne avtalen fram til 30. april 2026. Det betyr også at arbeidstakere som tiltrer etter 1. mai, men før 2. juni, vil være omfattet av det lokale lønnsoppgjøret.

For medlemmer i Akademikerne som er omfattet av tjenestetvistloven § 26 a, settes virkningstidspunktet for lokale lønnsforhandlinger til 1. mai 2024.

Det samme gjelder for Unio, men her er virkedato for det lokale lønnsoppgjøret satt til 5. juni.

For LO Stat og YS Stat gjelder tariffbundethet for forbund tilsluttet disse hovedsammenslutningene fra 1. mai for alle medlemmer. Virkedato for både den sentrale og det lokale lønnsoppgjøret er 1. mai for medlemmer i LO og YS.

Hva vil det si å være en arbeidstaker som er omfattet av tjenestetvistlovens § 26 a?

I DFDs brev om de lokale lønnsforhandlingene er det vist til at det for Akademikernes og Unios medlemmer som er omfattet av tjenestetvistlovens § 26 , vil virkedato for lokale lønnsforhandlingene være 1. mai. Dette er embetsmenn og militære tjenestemenn som ikke har adgang til å streike.

Disse gruppene er også nærmere omtalt i «Arbeidskonflikter i staten - retningslinjer ved arbeidsnedleggelse og annen arbeidskamp»:

2.3.1 Embetsmenn
I retningslinjenes pkt 2.3.1 om Embetsmenn utdypes dette nærmere Embetsmenn har ikke streikerett, se tjenestetvistloven § 22 nr. 5. Bakgrunnen er at embetsmennene ikke kan si opp sitt arbeidsforhold, og på den måten velge å legge ned sitt arbeid. De må eventuelt søke om avskjed, noe som i tilfelle kan nektes av Kongen. Om forbudet også gjelder ved kortvarige demonstrasjonsaksjoner, er derimot mer tvilsomt. Embetsmenn kan ikke under noen omstendighet være med på aksjoner som bryter med deres lojalitetsplikt.

Embetsmenn er både de som er utnevnt av Kongen, og de som er konstituert av Kongen. De som tjenestegjør midlertidig i embetsstillinger, uten å være konstituerte, kan tas ut i streik.

2.3.2 Militært ansatte
I retningslinjenes pkt 2.3.2 om Militært ansatte er det gitt slik nærmere beskrivelse:
Det er antatt at militært ansatte ikke har adgang til å streike. Begrunnelsen for dette er det militære tjenesteforholdets spesielle karakter. Militært ansatte er imidlertid bare avskåret fra å bruke kampmidler. Det er full frihet til både å forhandle om inngåelse av tariffavtaler og til å megle dersom partene ikke kommer til enighet. Hvis ikke meglingen skulle føre fram, må tvisten avgjøres av Rikslønnsnemnda, se tjenestetvistloven § 26 a.

Hvilken hovedtariffavtale skal de, som ikke er medlem av en organisasjon tilsluttet en hovedsammenslutning (de uorganiserte), følge?

Stortinget vedtok 17. desember at de som ikke er organisert i en av de fire hovedsammenslutningene i staten skal følge største avtaleområde i hver virksomhet.

Hvordan kan virksomheten vite om en ansatt har dobbelt medlemskap?

Ved doble fagforeningsmedlemskap må den ansatte selv gi beskjed om hvilken tariffavtale han/hun vil være på. Dere må avklare lokalt og bli enige med fagforeningene om frister og prosesser for dette.

NN har vært medlem i Akademikerne i flere år. I februar 2023 – nesten midt i hovedtariffperioden, fra 1. mai 2022 til 30. april 2024, - meldte hun seg i tillegg inn i YS. Hun har beholdt sitt medlemskap i Akademikerne. I de lokale lønnsforhandlingene høsten 2022 forhandlet Akademikerne på hennes vegne. Vi som arbeidsgiver har ikke vært klar over at hun har to ulike fagforeningsmedlemskap. Hvilket tariffområde skal hun være omfattet av for de lokale lønnsforhandlingene for 2024?

Dobbelt medlemskap: Arbeidstaker må selv velge, ved start av tariffperioden, og hun er bundet resten av perioden. 1. mai 2024 startet en ny hovedtariffperiode og det må avklares hvilket hovedtariffområde hun ønsker å følge den kommende hovedtariffperiode.

I dette eksemplet er hun tariffbundet av Akademikernes avtale fram til ny hovedtariffavtale er framforhandlet med virkning fra 01.mai.2024.  Ved nye hovedtariffavtaler vil ansatte som har doble medlemskap, kunne velge hvilket tariffområde de vil følge i den påfølgende tariffperioden. Dette valgte vil være bindende for hele perioden 1. mai 2024 til 30. april 2026. Arbeidstaker kan velge hvilket tariffområde hun vil ha for neste tariffperiode fordi vedkommende har dobbelt medlemskap ved starten av tariffperioden.

Parat har fått ett nytt medlem per 1.11.2023. Vedkommende var medlem i NTL før dette tidspunktet. Skal den ansatte følge Parat eller NTL?

NTL og Parat har likelydende hovedtariffavtaler og har felles pott i tariffoppgjøret. Når en ansatt bytter medlemskap fra en fagforening til en annen innenfor likelydende hovedtariffavtaler og med felles pott i tariffoppgjøret, får det ikke konsekvenser for hvilket tariffområde den ansatte skal følge.

Vi har en ansatt som meldte seg ut av Akademikerne 6. april 2024. Hans forening har tre måneders oppsigelsestid. Vil han fortsatt være omfattet av Akademikernes tariffavtale i to nye år fra 1. mai 2024 og fram til 30. april 2026?

Han vil være omfattet av Akademikernes tariffavtale fra 1. mai 2024. Dette fordi ansatte skal følge tariffavtalen som gjelder for den organisasjonen de var medlem av 1. mai 2024 i hele tariffperioden, det vil si frem til 30. april 2026. Når oppsigelsestiden for fagforeningen er 3 måneder, og vedkommende sa opp 6. april 2024, så var han medlem i Akademikerne 1. mai 2024.

Skal ansatte som er ute i permisjon uten lønn på virkningstidspunktet være omfattet av 2.5.1-forhandlingene? Er det et krav til lengde på permisjonen?

Det er avklart i hovedtariffavtalenes pkt 2.5.1 at

  • arbeidstakere som er i foreldrepermisjon uten lønn, jf. arbeidsmiljøloven § 12-5
  • arbeidstakere som på virkningstidspunktet er i ulønnede permisjoner med inntil én måneds varighet

skal være omfattet av 2.5.1-forhandlingene og vurderes lønnsmessig. Dersom de ikke har slik permisjon som beskrevet over, er de ikke omfattet av de lokale lønnsforhandlingene.

Vi har flere medarbeidere som var uorganisert per 1. mai, og som i etterkant, men før de lokale lønnsforhandlingene har begynt, har meldt seg inn i NTL. Skal NTL kunne fremme krav på dem i de lokale forhandlingene?

I DFDs sin oversikt er LO/YS-området det største tariffområde hos dere. Det betyr at de uorganiserte skal følge dette tariffområdet fra 1. mai 2024. En uorganisert får dermed ingen endring i hvilket område det forhandles for dem.

Rent formelt kan likevel NTL kun fremme krav for de som var medlemmer per 1. mai 2024 og ikke for uorganiserte som meldte seg inn etter den datoen.

Forberedelser før lønnsforhandlinger

Hva slags lønnsinformasjon kan vi sende til fagforeningene? Hva har de krav på å få?

I utgangspunktet er informasjon om offentlig ansattes lønn ikke unntatt offentlighet. Oversikt over ansattes lønn og godtgjørelser, er offentlige og kan kreves utlevert. Dokumentet kan imidlertid ikke inneholde opplysninger om organisasjonstilknytning.

Hva er virkningsdato for beløpet virksomheten selv legger i potten?

Dersom arbeidsgiver velger å legge inn midler til de lokale lønnsforhandlingene, skal virkningstidspunktet være det samme som for resultatet av forhandlingene om de midler tilført som resultat av de sentrale lønnsforhandlingene. Det skal forhandles om midler lagt til på potten på lik linje med de øvrige midlene.

Vi har beregnet årsverk som grunnlag for 2.5.1. per 01.05.24. Men det er jo flere virkedatoer for lønnsforhandlingene. Må vi ta utgangspunkt i oversikt over hvem som var medlemmer hos Akademikerne pr. 02.06.24, Unio pr. 05.06.24 og andre pr. 01.05.24 i listene for å identifisere hvem som skal være omfattet av forhandlingene, eller er det 01.05.24 som gjelder for alle?

Vær oppmerksomme på at dette er forskjellige oversikter som skal lages. Det skal både lages oversikt over  

  • hvem som er omfattet av de ulike tariffavtalene 
  • hvem som er omfattet av de ulike forhandlingene 
  • årsverk som skal legges til grunn for å beregne den lokale avsetningen. 

Når du skal beregne den lokale avsetningen, må du ta utgangspunkt i årsverk pr 1. mai for hvert tariffområde. Se nærmere hvordan du teller årsverk i DFDs brev av 6. desember pkt 7.2. 

Når det gjelder hvem som er omfattet av de lokale forhandlingene for de ulike forhandlingene vil det være virkedato for de lokale forhandlingene som er avgjørende. Her må dere lage en egen oversikt. Når det gjelder LO og YS-området vil det være sammenfallende med den oversikten dere har pr. 1. mai. Når det gjelder Akademikerne vil det være medlemmer pr 2. juni som er omfattet av forhandlingene for Akademikerne- . Tilsvarende gjelder for medlemmer av Unio med virkedato 5. juni.  

De uorganiserte følger det største avtaleområdet i virksomheten og de har virkedato 1. mai.  

Kan ledelsen bestemme at forhandlinger etter HTA punkt 2.5.2 gjennomføres i etterkant av HTA punkt 2.5.1-forhandlingene?

Det er opp til partene å bli enige om rekkefølgen.

I HTA 2.5.2 står det at lønnsregulering bare kan foretas i tilknytning til lokale forhandlinger etter pkt. 2.5.1, eller når vilkårene for lønnsendring på særlig grunnlag pkt. 2.5.3 er til stede.

Kan vi avtale med organisasjonene at enkelte underliggende enheter (driftsenheter) kan få delegert lønnsforhandlingsfullmakt til seg, mens vi forhandler på virksomhetsnivå for de øvrige?

Det er opp til den enkelte virksomhet, etter drøftinger, å avgjøre om den vil delegere forhandlingen til en eller noen driftsenheter og beholde forhandlingene sentralt på virksomhetsnivå for andre driftsenheter.

Merk at det er forskjell i de to avtaleområdene med hensyn til om det oppnås enighet om delegering av forhandlingsfullmakt eller ikke. For avtalen med LO og YS må saken løftes til Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet. For avtalen med Akademikerne og Unio avgjøres saken av arbeidsgiver.

Innsyn i lønn

Kan ansatte få innsyn i lønn til andre kolleger i virksomheten?

Alle kan kreve innsyn i statsansattes lønn. Det følger av offentleglova § 3 at man skal få innsyn i slike dokumenter om man spør om det. Innsynet vil i hovedsak dreie seg om innsyn i ansattes bruttolønn. Opplysninger som også kan inngå i oversikten er navn, og stillingskode. Andre opplysninger om lønn, som for eksempel skattetrekk og andre trekk, er ikke underlagt offentlig innsyn.

Det kan også kreves innsyn i databaser og sammenstillinger av lønnsopplysninger i disse, så lenge opplysningene ikke er unntatt offentlighet. jf. offentleglova § 9. 

Hvordan innsyn og tilgjengeliggjøring skal foregå, følger av offentleglova § 30. Det enkelte forvaltningsorgan fastsetter ut ifra hensynet til forsvarlig saksbehandling hvordan dokumentet skal gjøres kjent. Man kan kreve å få papirkopi eller elektronisk kopi av dokumentet, jf. offentleglova § 30.

Kan ansatte i virksomheten få innsyn i protokoller fra de lokale lønnsforhandlingene?

Alle kan kreve innsyn i protokoller fra lønnsforhandlinger.  Det følger av offentleglova § 3 at man skal gi innsyn i slike dokumenter på forespørsel, med unntak av fagforeningstilhørighet dersom det følger av protokollen.

Hvordan innsyn og tilgjengeliggjøring skal foregå, står i offentleglova § 30.

Beregning av den lokale avsetningen

Hvorfor er det forskjell på prosentsatsen som skal benyttes for å beregne avsetningene i de to tariffområdene LO/YS og Akademikerne/Unio?

Det er fordi det innenfor LO/YS-området også ble forhandlet fram et sentralt tillegg.

Skal vi ta med de timelønnede i beregninger av den lokale avsetningen?

Ja, det skal dere. I DFDs brev om gjennomføringer av lokale lønnsforhandlinger er det avklart i punkt 7.2 at alle ansatte som mottar lønn pr 1. mai med definert stillingsprosent skal telles med i årsverksberegningene for beregning av lokal avsetning.

Timelønnede uten definert stillingsprosent skal ikke omfattes av årsverksberegningene, selv om de omfattes av forhandlingene.

Lønnsplassering

Når har en person rett til å begynne på nytt i en ansiennitetsstige?

Ved ansettelse i ny stilling og ved endring av stillingskode, innplasseres arbeidstakeren på ansiennitet 0 i stigen-  jf fellesbestemmelsene § 4.

Hva regnes som høyere akademisk utdanning?

Som «høyere akademisk utdanning» regnes en av de eksamener eller grader som er nevnt nedenfor fra norske universiteter og høgskoler:

Cand. jur., Cand. med., Cand. med. vet., Cand. odont., Cand. paed., Cand. paed. spec., Cand. psychol., Cand. polit., Cand. oecon., Cand. sociol., Cand. theol., Cand. pharm., Cand. philol., Cand.merc., Cand. scient., Cand. real., Cand. agric., Cand. ed., Cand. san., Cand. socion, Cand. mag., Hovedfagskandidat, Mag. art, Mastergrad, Idrettskandidat, Sivilarkitekt, Sivilingeniør, Siviløkonom, Kandidat i arbeidshelse, Kandidat i helseadministrasjon, Kandidat i sykepleievitenskap, Kandidat i folkehelsevitenskap, Maritim kandidat, Fiskerikandidat.

Hvem er omfattet av lønnsforhandlingene?

Vi har en ansatt som satt i midlertidig stilling per virkningstidspunkt for Akademikerne 2. juni. Hun fikk fast ansettelse per 1. oktober 2024. Vi lurer på om hun omfattes av de lokale forhandlingene?

Ja, også midlertidig ansatte på virkningstidspunktet er omfattet av de lokale lønnsforhandlingene.

Vi har en ansatt som satt i midlertidig stilling 1. mai. Hun fikk fast ansettelse 1. august . Vil hun få eventuell lønnsjustering i de lokale lønnsforhandlingene for perioden frem til tidspunktet for ny fast stilling? Eller gjelder tillegget også for den nye stillingen?

En eventuell lønnsjustering i forbindelse med de lokale lønnsforhandlingene vil ha virkning fram til ansettelse i ny stilling. Etter det vil det være avtalte lønnen for ny stilling som gjelder. Om vedkommende følger LO- og YS-avtaleområdet, skal den ansatte ha det sentrale tillegget fra 1. mai og fram til tiltredelsesdato for ny stilling. 

Vi har en ansatt som har 100 prosent omsorgspermisjon etter HTA § 20 nr 7. Er vedkommende omfattet av de lokale lønnsforhandlingene?

I utgangspunktet er ansatte med 100 prosent permisjon uten lønn på virkningstidspunktet for de lokale lønnsforhandlingene, ikke omfattet av forhandlingene. Det er noen unntak likevel: 

Det gjelder arbeidstakere som har permisjon uten lønn etter arbeidsmiljølovens § 12-5 eller arbeidstakere som har ulønnet permisjon uten lønn i inntil en måneds varighet. (HTA pkt 2.5.1) 

I dette konkrete tilfellet må dere sjekke om den ansatte har hatt inntil en måneds ulønnet permisjon etter HTA § 20 nr 7 på virkningstidspunktet for den aktuelle avtalen. Ut fra det vurderer dere om personen er omfattet av de lokale lønnsforhandlingene eller ikke. 

Vi har en ansatt som har hatt 100 prosent omsorgspermisjon etter arbeidsmiljølovens § 12-5. Fra virkedato for de lokale lønnsforhandlingene er personen tilbake i 50 prosent stilling og har 50 prosent omsorgspermisjon uten lønn. Vil den ansatte være omfattet av de lønnsforhandlingene?

Ja, arbeidstakere som har permisjon etter arbeidsmiljølovens § 12-5 på virkningstidspunktet vil være omfattet av de lokale lønnsforhandlingene. I og med hun også er delvis tilbake i jobb, vil det også gjøre at hun er omfattet av de lokale lønnsforhandlingene. Kostnadsberegningen i de lokale lønnsforhandlingene vil være i forhold til hennes 50 prosent stilling. 

Gjennomføring av lokale lønnsforhandlinger

Hva gjør vi om vi ikke rekker å gjennomføre lokale lønnsforhandlinger innen fristen?

Dersom det er vektige grunner for at det ikke lar seg gjennomføre, må dere søke Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet om unntak.

Vi har en ansatt som per 1. mai 24 hadde en grunnlønn på kr. 550 000. Vedkommende får ny grunnlønn på kr. 600 000,- etter lokale lønnsforhandlinger. Imidlertid har den ansatte 1.august 24 fått innvilget et 2.5.3 krav på 700 000 kroner. Skal vedkommende da få 600 000 i grunnlønn fra 1.mai til 1. august, og så vil ny lønn fra 01. aug. være 700 000 kroner? Eller vil vedkommende få økningen på 50 000 kroner med seg videre på ny lønn som ble forhandlet på 2.5.3? Altså ha 600 000 kroner i grunnlønn fra 01.mai til 01.august, for så å gå opp til 750 000 kroner fra 1.august 2024?

Det vil være opp til dere som lokale forhandlingsparter å avklare hva dere har ment med lønnsøkningen til 700 000 kr per 1. august. Altså om det var:

  • en ny lønnsfastsettelse (700 000 kroner) som skulle gjelde fra 1. august. eller,
  • det var et lønnstillegg (50 000 kroner) som skulle komme i tillegg til den lønnsutviklingen som blir gitt gjennom de lokale 2.5.1-forhandlingene.

Brudd i forhandlingene

Hva skjer i praksis dersom det blir brudd i 2.5.1-forhandlingen?

Hva som skjer ved en tvist, er beskrevet i pkt. 10 Tvist i brev av 6. desember 2024 til forhandlingsstedene i staten fra Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.

Du finner også informasjon og saksgang steg for steg ved brudd i forhandlingene her på Arbeidsgiverportalen. Her finner du også eksempel på bruddprotokoll.

Det kan også være et tips å ta kontakt med en kollega i staten på Erfaringsrommet for å utveksle kunnskap og erfaringer.

Hvis det er brudd i de sentrale forhandlingene, er det allikevel anledning til å gjennomføre lokale forhandlinger jf. HTA pkt. 2.5.3 særlige grunnlag?

Ja, det er det. Hovedtariffavtalen består selv om partene megler.

Det følger blant annet av Retningslinjer for arbeidskonflikter i staten at, "Så lenge en streik, arbeidsstengning eller annen arbeidskamp ikke lovlig kan iverksettes, skal den tariffavtalen og de lønns- og arbeidsvilkår som gjaldt ved tvistens utbrudd, stå ved lag hvis ikke partene er enige om noe annet, jf. tjenestetvistloven § 20 nr. 2 annet ledd."

Partsamarbeidet vil derfor i utgangspunktet kunne gå som vanlig på det lokale plan. DFD henstiller om at bare nødvendig saksbehandling etter hovedtariffavtalen foretas, for eksempel forhandlinger etter pkt. 2.5.3 nr. 2 som ikke kan vente.

Lønnsforhandlinger for ledere HTA punkt. 2.5.2

Hva menes med «neste ledernivå»?

I brev av 6. desember 2024 pkt. 8.6 har Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet avklart at med «neste ledernivå» menes ledere med personalansvar som er underlagt virksomhetens øverste leder, og som rapporterer direkte til denne.

Er det bestemte formalkrav til lønnsendring for øverste leder?
  • Departementet eller virksomhetens styre fastsetter lønnsendring for virksomhetens øverste leder.
  • Lønnsendringene betinger dekning på virksomhetens budsjett, ut over sentralt avsatte midler, jf. HTA pkt. 2.5.1 bokstav a.
  • Lønnsregulering kan bare foretas i tilknytning til lokale forhandlinger etter HTA pkt. 2.5.1, eller når vilkårene for lønnsendring på særlige grunnlag, jf. HTA pkt. 2.5.3 er til stede.
  • Den lokale lønnspolitikken er førende for vurdering av lønnsendring for ledere. Grunnlag for vurdering av lederens lønn kan ellers være oppnådde resultater, utøvelse av god ledelse, betydelige organisatoriske endringer og behov for å beholde kvalifisert arbeidskraft.
  • Hvis personen er på lederlønnskontrakt, må du se statens retningslinjer for lederlønnssystem

Lønnsforhandling på særlig grunnlag

Dersom forhandlinger på særlig grunnlag gjelder en ansatt som er tilknyttet Akademikerne, skal ledelsen da kun forhandle med Akademikerne?

Akademikerne og Unio har likelydende avtaler og felles pott i tariffoppgjøret og skal derfor forhandle sammen. Tilsvarende gjelder og LO og YS. Partene innenfor de to tariffområdene deltar ikke i hverandres forhandlinger, men man kan bli enig om å gi dem observatørstatus.

Nyttige maler i lønnsforhandlinger

Oppdatert: 9. januar 2025

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.